Pressinbjudan: Sveafastigheters spadtag för bostäder i Jordbro med 44 procent reducerat koldioxidutsläpp

Tillsammans med Haninge kommun och SBB bjuder Sveafastigheter in till första spadtaget för kv. Näckrosen i Jordbro, Haninge kommun. Näckrosen byggs med återbrukat armeringsjärn samt grön betong i platta, platsgjuten stomme och undergjutningar, som beräknas generera 44 procents lägre koldioxidutsläpp jämfört med ny armering och traditionell betong.

Näckrosen kommer bestå av 367 lägenheter och en förskola och är en del av utvecklingen av Jordbro till en mer attraktiv, levande och hållbar stadsdel. I samband med spadtaget spelar lokala artister och jordbrobor bjuds in till fika och samtal om projektet. Vid arrangemanget kommer Meeri Wasberg (S), KSO, Haninge kommun, Petri Salonen (C), Ordförande, Stadsbyggnadsnämnden, Haninge kommun, Viktor Mandel, vd, Sveafastigheter, Ilija Batljan, vd, SBB och Görel Hällqvist, affärsområdeschef, Projekt, Sveafastigheter, att tala.

Datum: 27 oktober

Tid: 16:00 - 18:00

Plats: Hurtigs torg, Jordbro Centrum

Media är varmt välkomna att delta vid samtal, mingel och spadtaget

16:00 - 16:10 DJ Tajo spelar

16:10 - 16:25 Samtal om projektet och fika

Talare:

Meeri Wasberg (S), KSO, Haninge kommun

Petri Salonen (C), Ordförande, Stadsbyggnadsnämnden, Haninge kommun

Ilija Batljan, vd, SBB

Görel Hällqvist, affärsområdeschef, Projekt, Sveafastigheter

Konferencier: Chelsea Muco

16:25 - 16:45 Kv. Näckrosens första spadtag

Plats: byggarbetsplatsen, ca 100 m bort.

Spadtaget tas av representanter från:

• Haninge kommun

• Sveafastigheter

• SBB

16:45 – 18:00 Mingel, fika och artister från Vägen ut – Vi Unga

Plats: Tält på Hurtigs torg, Jordbro Centrum

Artisterna Manu och CESSN uppträder.

Tillfälle att samtala om Kv. Näckrosen.

Moa Andersson, Kommunikationschef, Sveafastigheter
070 218 91 07,

Sveafastigheter är en del av Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB (SBB). Sveafastigheter utvecklar platsspecifika bostäder med starkt hållbarhetsfokus och har egen långsiktig förvaltning. Sveafastigheter har byggt Sveriges första stora plusenergihus, som certifierats som Miljöbyggnad Guld och vann 2018 års Hållbarhetspris. Sveafastigheter har fortsatt färdigställa flera bostäder med ledande hållbarhetslösningar, bland annat mobilitetshuset Cykelkungen i Uppsala och trygghetsboendet Hydran i Västerås, som genomsyras av plusenergiteknik, gemensamhets- och kollektivlösningar.

Sveafastigheters spadtag för 367 lägenheter och en förskola i Jordbro med 44 procent reducerat koldioxidutsläpp