Sveafastigheter vinner Kundkristallen

Sveafastigheters trygghetsboende Hydran i Västerås vinner Kundkristallen i kategorin Årets nyproduktion. Utmärkelsen bygger på resultatet från Aktiv Bo:s enkätundersökning bland hyresgäster, där hyresgästerna i Hydran är de som gett högst betyg inom kategorin nyproduktionsindex.

Under Benchmark event 10 februari offentliggjordes utmärkelsen.

Vi är väldigt glada och stolta! Kundkristallen är ett kvitto på att vi skapat, byggt och förvaltar hem med omtanke om människorna som bor i Hydran. Det sporrar oss att fortsätta bygga trivsamma och klimatsmarta hem och kvarter där vårt engagemang sträcker sig utanför husväggarna, säger Viktor Mandel, vd, Sveafastigheter

Hydran är byggt för gemenskap med generösa gemensamma utrymmen både inne och ute. Det är lite som ett kollektiv. Det som gör det lilla extra, själva kittet mellan de som bor, är Hydrans trygghetsvärd, Desiré. Hon finns där för de boende och lyssnar in, ordnar aktiviteter efter förslag och kommer med egna initiativ. Under 2021 arrangerades 20 veckors rörelseträning och 18 events, exempelvis midsommarfirande, musikkvällar och julbak.

Desir Haettman

Fotograf: Caroline Linnakallio

Det här är så roligt! Jag känner verkligen att jag gör skillnad med mitt jobb och att få det bevisat på det här sättet känns helt fantastiskt. Jag tror starkt på idén att skapa hem med gemenskap för att minska ensamheten och ge människor en tryggare vardag och jag är så stolt över att få vara en del av det, säger Desiré Haettman, trygghetsvärd, Hydran

Hydran är ett trygghetsboende där minst en i hushållet behöver vara 65+. Hydran ligger på Öster Mälarstrand i Västerås, en bit från Sveafastigheters Neptun, som är Sveriges första stora plusenergihus. Även Hydran är byggt med plusenergilösningar. Exempelvis produceras energi till huset från solceller på taket, överskottsvärme sparas och energiförluster har halverats genom att exempelvis samisolera varmvattnet med varmvattencirkulationen. Hydran är helt enkelt byggt med omtanke om människor, klimatet och framtida generationer.

Fakta om Kundkristallen

Kundkristallen delas ut av AktivBo som är ett datadrivet kunskaps- och plattformsföretag som bland annat genomför datainsamling från hyresgäster och analys av hyresgästernas svar. En gång om året under Benchmark Event hyllas de privata och kommunala bostads- och fastighetsbolagen som av sina hyresgäster utsetts till de bästa hyresvärdarna.

Moa Andersson, Kommunikationschef, Sveafastigheter
070 218 91 07,

Sveafastigheter är en del av Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB (SBB). Sveafastigheter utvecklar platsspecifika bostäder med starkt hållbarhetsfokus och har egen långsiktig förvaltning. Sveafastigheter har byggt Sveriges första stora plusenergihus, som certifierats som Miljöbyggnad Guld och vann 2018 års Hållbarhetspris. Sveafastigheter har fortsatt färdigställa flera bostäder med ledande hållbarhetslösningar, bland annat mobilitetshuset Cykelkungen i Uppsala och trygghetsboendet Hydran i Västerås, som genomsyras av plusenergiteknik, gemensamhets- och kollektivlösningar.

Sveafastigheter vinner Kundkristallen inom kategorin Nyproduktionsindex