Talangbostäder för kampen om utländska kompetenser

För att underlätta för det växande näringslivet i Uppsala att rekrytera rätt kompetens inleder Uppsala kommun och Sveafastigheter ett samarbete där utländska talanger erbjuds bostad.  Ett pilotprojekt som i ett första skede är 6 månader.

I vår globala värld är rörlighet bland arbetskraft ett måste. Bostadsfrågan är en av de avgörande faktorerna för att attrahera utländska talanger till Uppsalaregionens kunskapsintensiva organisationer. Det behövs en bostadslösning för personer som ännu befinner sig utomlands, men har ett anställningskontrakt med en arbetsgivare i Uppsala.

Rudbeckia kollektivhus

Sveafastigheters Rudbeckia kollektivhus, Uppsala

Vi har en beredskap för att smidigt erbjuda lämpliga bostäder till de internationella talangerna. Genom vår bostadskö kan vi tilldela bostäder efter fler aspekter än kötid, vilket gör att vi kan anpassa vår uthyrning efter Uppsala kommuns behov, säger Lars Gärde, affärsutvecklingschef, Sveafastigheter.

Nyligen lanserades Uppsala International Hub. Ett samarbetsinitiativ mellan universiteten, Uppsala Region, Uppsala kommun och Handelskammaren för att välkomna internationella talanger och få dem och deras familjer att stanna och trivas i regionen på lång sikt.

- Det är viktigt att Uppsala kan hävda sig i kampen om kompetens om vi ska kunna fortsätta att utvecklas hållbart och behålla vår starka position inom innovation och utveckling, säger Charlotte Skott, näringslivsdirektör i Uppsala kommun.

Samarbetsprojektet med Talangbostäder förbättrar förutsättningarna för att internationellt rekryterade personer ska ha en trygg och bra bostadslösning på plats i samband med tillträde av tjänst. Holly Guthrey är näringslivsutvecklare i Uppsala kommun, och flyttade själv från USA till Uppsala för sju år sedan. Nu jobbar hon med Uppsala International Hub.

- Introduktionen till Uppsala måste vara en positiv upplevelse. Vi behöver kunna presentera en helhet om regionen ska upplevas som attraktiv och motivera en flytt. Att kunna erbjuda bostäder i rekryteringsprocessen är en väsentlig del i beslutsprocessen för internationella talanger och därmed för Uppsalas utveckling, säger hon.

Cykelkungen Uppsala

Sveafastigheters Cykelkungen, Uppsala

Sveafastigheter har i nuläget sex fastigheter i Uppsala, bland annat Cykelkungen, som är Uppsalas första hyresrättshus utan parkeringsplatser för bilar, men många för cyklar, och Rudbeckia kollektivhus, som har inflytt i november i år. Byggt för att bo lite mer tillsammans. Inom ramen för Talangbostäder har redan det första hyresavtalet förmedlats i ett av Sveafastigheters hus.

Lars Grde

- Att ha en bostad är avgörande för att kunna utbilda sig och ta ett arbete. Vi ser fram emot att kunna hjälpa till att undvika talangtapp till Uppsalas Universitet och växande näringsliv, säger Lars Gärde, affärsutvecklingschef, Sveafastigheter.

Lars Gärde, affärsutvecklingschef, Sveafastigheter

lars.garde@sveafastigheter.se

070-3337182

Moa Andersson

Kommunikationschef, Sveafastigheter

070-2189107

Sveafastigheter är en del av Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB (SBB) och arbetar med utveckling av bostäder och samhällsfastigheter, förvärv av hyresfastigheter och egen förvaltning. Sveafastigheter har byggt Sveriges första stora plusenergihus, som certifierats som Miljöbyggnad Guld och vann 2018 års Hållbarhetspris. Sveafastigheter har fortsatt färdigställa flera bostäder med ledande hållbarhetslösningar, bland annat mobilitetshuset Cykelkungen i Uppsala och trygghetsboendet Hydran i Västerås, som genomsyras av plusenergiteknik, gemensamhets- och kollektivlösningar. Sveafastigheter äger eller utvecklar bostäder och samhällsfastigherer i Helsingborg, Landskrona, Kalmar, Växjö, Flen, Västerås, Nacka, Haninge, Stockholm, Enköping, Västerås, Vallentuna och Vaxholm.