Viktor Mandel blir Vd för Sveafastigheter Bostad Group

Sveafastigheter har sedan 2003 arbetat med större stadsutvecklingsprojekt. De senaste fem åren har Sveafastigheter byggt upp en portfölj med över 1 000 hyreslägenheter i förvaltning och mer än femtusen byggrätter för bostäder och vård- och omsorgsboende. Bolaget har idag åtta affärsområden med verksamhet inom både förvaltning och utveckling av bostäder och samhällsfastigheter i 15 kommuner i Mälardalen och södra Sverige. Sveafastigheter har i dagsläget 800 lägenheter i produktion och kommer starta mer än 1 000 lägenheter per år de kommande åren.

Nu tillträder Viktor Mandel som VD för hela gruppen. Viktor Mandel är delägare och har suttit i bolagets styrelse de senaste fem åren samt varit partner och senior rådgivare på Brunswick Real Estate och Nordanö.

”Sveafastigheter har gjort en fantastisk resa och byggt upp en imponerande hyresrättsportfölj i bra lägen. Samtidigt har företaget lyckats skapa bostäder i framkant, som plusenergihuset Neptun i Västerås och det vackra Florahuset i Stockholm. Sveafastigheter har goda samarbeten med ett flertal kommuner och är en viktig part i stadsutvecklingsarbetet. Nu ska vi ta nästa steg i organisationens utvecklande”, säger Viktor Mandel. ”Hyresrätter och samhällsfastigheter är ett tryggt tillgångsslag som samtidigt bidrar till att lösa några av Sveriges stora utmaningar: bostadsbrist, brist på vårdboendeplatser och behovet av nya skolor.”, fortsätter Viktor Mandel.  ”Viktor har över 15 års erfarenhet av fastighetsbranschen som analytiker och transaktionsrådgivare. Viktor har i styrelsearbetet visat på en exceptionellt god analytisk förmåga och riskbedömningskompetens med djup marknadskunskap i ett långsiktigt perspektiv.  Med Viktor som Vd kommer Sveafastigheter Group att ta ytterligare steg som ett av de mest innovativa och samtidigt trygga fastighetsbolagen i Sverige.”, säger Willem De Geer, styrelseordförande i Sveafastigheter Bostad Group AB. Vd Sveafastigheter

För mer information kontakta:

Viktor Mandel, Vd Sveafastigheter, viktor.mandel@sveafastigheter.se 076-871 00 14

Willem De Geer, styrelseordförande Sveafastigheter, willem.degeer@brunswickrealestate.com

Sveafastigheter startades som fastighetsfond 2003. Sedan 2015 är Sveafastigheter ett långsiktigt aktiebolag med utveckling av bostäder och samhällsfastigheter, förvärv av hyresfastigheter och egen förvaltning. Sveafastigheter har samarbete med ett flertal finansiella institutioner och pensionsförvaltare. Sveafastigheter äger eller utvecklar över 4000 bostäder och tre vård- och omsorgsboende i Helsingborg, Landskrona, Kalmar, Växjö, Flen, Västerås, Nacka, Haninge, Stockholm, Enköping, Västerås, Vallentuna och Vaxholm. Sveafastigheter har byggt Sveriges största plusenergihus som också är certifierat Miljöbyggnad Guld, vann 2018 årets Hållbarhetspris och färdigställer under 2020 flera hyreshus med ledande hållbarhetslösningar, bland annat mobilitetshuset Cykelkungen i Uppsala och trygghetsboendet Hydran i Västerås som genomsyras av plusenergiteknik, gemenskaphets- och kollektivlösningar. Under 2019 och 2020 har Sveafastigheter vunnit ett flertal markanvisningstävlingar i Stockholm stad. Sveafastigheter vann nyligen markanvisningstävling för nytt vård- och omsorgsboende i Flen. Sedan våren 2020 utvecklar Sveafastigheter nya skolor och läromiljöer och har rekryterat Christer Holger, grundare av Skapaskolan.

Viktor Mandel