Bokslutskommuniké Januari-December 1999, Svedala Industri AB

BOKSLUTSKOMMUNIKÉ JANUARI - DECEMBER 1999 * Styrelsens förslag till utdelning: 6,00 kronor (5,50) * Vinst per aktie: 11,90 kronor (13,00) * Förslag till förvärv av egna aktier Mkr 1999 1998 Förändring Kv 4 Kv 4 Förändring 1999 1998 Orderingång 13.195 14.709 -10% 3.365 3.407 -1% Fakturering 13.996 14.394 -3% 3.928 4.079 -4% Rörelseresultat före 1.224 1.438 -15% 415 488 -15% avskrivningar *) Rörelseresultat 806 1.053 -23% 293 402 -27% Resultat efter Finansnetto 651 821 -21% 231 337 -31% Resultat efter 573 626 -8% 255 286 -11% skatt *) -90 -81 -26 -22 Goodwillavskrivningar - Efterfrågan från den mineralbearbetande industrin har under 1999 varit exceptionellt svag vad gäller metalliska mineral. Vad avser anläggningsindustrin har efterfrågan varit god i framför allt USA och Sydeuropa men svag i övriga delar av världen. Under inledningen av året var osäkerheten betydande vad gäller konjunkturen, vilket främst berodde på de finansiella kriserna i Sydostasien och Sydamerika. De låga metallpriserna hade en kraftig negativ effekt på efterfrågan på utrustning och större projekt från kunder inom metalliska mineral. Även aktiviteten på eftermarknaden minskade när kunderna reducerade sina varulager till följd av det osäkra marknadsläget. Efterfrågan förbättrades successivt under året, men blev som helhet lägre än under 1998. Inför 2000 är utsikterna väsentligt bättre. Metallpriserna har mot slutet av året ökat kraftigt och volymen producerat material ökar som en följd av den generellt sett förbättrade världs-konjunkturen. I första steget ökar efterfrågan på service, slit- och reservdelar. Ett stort behov av effektivisering i den mineralbearbetande industrin talar även för stigande efter-frågan på utrustning och system. För större projekt, där efterfrågan i princip avstannade under 1999, ökar nu aktiviteten. Sammantaget gör vi bedömningen att efterfrågan på koncernens produkter och tjänster ökar under år 2000. Produktutveckling har under de senaste åren varit ett prioriterat område. Genom våra många förvärv har vi fått ett stort antal varianter på likartade maskiner. Med ett intensivt utvecklingsarbete har nu de tekniskt sett bästa egenskaperna från varje förvärvat sortiment tillvaratagits i ett nytt produktprogram, ett gemensamt Svedala World Class sortiment. Detta innebär en kraftig reducering av tidigare varianter. Det mer fokuserade produkt-programmet är en förutsättning för rationellare produktion. Ett standardsortiment kräver dessutom mindre resurser i form av produktsupport och ger förutsättningar för effektivare produktutveckling. Att ta tillvara dessa möjligheter utgör en väsentlig del av det pågående rationaliserings-arbetet. Betydande satsningar på produktutveckling har medfört att vi nyligen presenterat nya modellserier inom en rad produktområden. Det gäller bland annat för pumpar, asfaltläggare och fräsar, krossar och siktar. Under 2000 lanseras en ny serie för borrutrustning. Den viktigaste enskilda produktlanseringen under 1999 är vår nya konkross Svedala 8000, som är betydligt effektivare än konkurrerande krossar på marknaden. Helautomatisk drift kompletteras med integrerade system för optimering av såväl kvantitet som kvalitet. Introduktionen av 8000 krossen har inneburit ett genombrott för Svedala inom ett marknadssegment med mycket hög potential både avseende nyförsäljning och efter-marknad. Ett trettiotal enheter har redan installerats eller är under leverans, främst i Sydamerika. En annan väsentlig del av vårt pågående arbete för förbättring av den interna effektiviteten är vårt kapitalrationaliseringsprogram. Dels genom betydande investeringar i administrativa system och informationsteknik, bland annat eget intranet, dels genom införande av centrallager på varje kontinent, reduceras kostnaderna samtidigt som servicenivån förbättras. Sedan uppstarten av det pågående kapitalrationaliserings-programmet har lagret på nio månader reducerats med 600 Mkr. Även säsongskorrigerat räknar vi med att nå de uppställda målen. Under 2000 kommer koncernen att ha ett positivt starkt kapitalflöde dels som en följd av löpande resultat, fortsatt kapitalrationalisering och avräkning av projektorder, dels genom förväntad återbetalning av pensionsmedel från SPP. Sammantaget kommer detta att ge koncernen ytterligare finansiell handlingsfrihet. Svedalas styrelse har beslutat att föreslå den ordinarie bolagsstämman att möjliggöra förvärv av egna aktier. Malmö den 17 februari, 2000 Thomas Oldér Verkställande direktör Årsredovisningen för 1999 distribueras 15-17 mars 2000 Bolagsstämma äger rum den 11 april 2000 Rapport första kvartalet publiceras 27 april 2000 MARKNADEN Efterfrågan från Svedalas kunder minskade totalt sett under 1999 jämfört med året före. Inom området industrimineral som i stor utsträckning är relaterat till bygg- och anläggningsindustri var efterfrågan stabil medan aktiviteten minskade inom området metalliska mineral, som en följd av rekordlåga metallpriser. [REMOVED GRAPHICS] Industrimineral I USA var marknaden för bygg- och anläggningsindustri stark och visade fortsatt god tillväxt. Den drivande kraften bakom tillväxten är betydande investeringar i byggande och vägnät. I stora delar av Europa noterades fortsatt god efterfrågan. Undantaget var främst den viktiga tyska marknaden som förblev svag. Efter att ha drabbats hårt av den ekonomiska krisen under 1998 visade Sydostasien tecken på återhämtning, om än från en låg nivå. Flera länder i Sydamerika drabbades av finansiella svårigheter i början av 1999, vilket ledde till en drastisk minskning av investeringar i anläggningsindustrin. Metalliska mineral Osäkerhet rörande konjunkturutvecklingen samt låga metallpriser medförde låg aktivitet i gruvor inom området metalliska mineral. Kunderna reducerade framför allt sina investeringar i utrustning men drog även ned lagren av slit- och reservdelar. Efter en mycket svag inledning på 1999 förbättrades dock efterfrågan mot slutet av året. Stigande metallpriser sedan mitten på året gör att denna trend väntas fortsätta. [REMOVED GRAPHICS] ORDERINGÅNG Orderingången uppgick till 13.195 Mkr (14.709), en nedgång med 10 procent jämfört med 1998. Korrigerat för förvärv och ändrade valutakurser var minskningen 11 procent. I huvudsak uppstod nedgången under första kvartalet, dels beroende på svag efterfrågan, dels på att motsvarande period 1998 påverkades positivt av stora projektorder, bland annat från Iran, uppgående till cirka 800 Mkr. [REMOVED GRAPHICS] Service och delar Orderingången avseende service och delar uppgick till 6,0 miljarder kronor, i stort sett oförändrat i jämförelse med 1998. De senaste tre åren har orderingången inom service och delar i genomsnitt ökat med 12 procent per år. Under 1999 stod eftermarknaden för 45 procent (41) av Svedalas orderingång. [REMOVED GRAPHICS] [REMOVED GRAPHICS] Utrustning och större projekt Orderingången för utrustning uppgick till 6.700 Mkr, en minskning med 599 Mkr jämfört med året före. Större projekt minskade med 871 Mkr till 521 Mkr, huvudsakligen beroende på den mycket svaga efterfrågan inom gruvsektorn. Samtidigt som volymerna för utrustning och större projekt minskat betydligt under 1999 har orderingången av service och delar legat kvar på samma nivå som 1998. Satsningen på eftermarknaden har varit framgångsrik. Konjunkturkänsligheten är betydligt lägre inom detta segment än för utrustning samtidigt som lönsamheten är högre. FAKTURERING Faktureringen uppgick till 13.996 Mkr (14.394) under 1999. Det är en minskning med 3 procent jämfört med året före även justerat för valuta och förvärv. Nedgången i faktureringen var störst i början av året, under första kvartalet minskade faktureringen med 10 procent jämfört med motsvarande period 1998. Faktureringen vad avser service och delar för metalliska mineral minskade med omkring 400 Mkr, framför allt på grund av att kunder reducerade sina lager. Detta kompenserades av fortsatt god försäljning till anläggningsindustrin. RESULTAT Svedalas rörelseresultat uppgick till 806 Mkr (1.053). Större delen av förändringen jämfört med 1998 är hänförlig till lägre volymer. Priserna var stabila under året. Rörelseresultatet för service och delar uppgick till 731 Mkr vilket motsvarar en marginal på 12 procent. Motsvarande siffror för utrustning var 200 Mkr respektive 3 procent. Finansnettot uppgick till -155 Mkr (-232). Räntenettot försämrades med 30 Mkr jämfört med 1998. Förklaringen är en större genomsnittlig räntebärande skuld under 1999 jämfört med 1998. Som en följd av beslutet att upphöra med valutasäkring av utländska netto-tillgångar löstes samtliga terminskontrakt hänförliga till dessa säkringsåtgärder varvid erhölls en positiv valutakursdifferens på 104 Mkr, vilket förbättrade finansnettot. Svedalas resultat efter finansnetto uppgick till 651 Mkr (821). Resultatet efter skatt blev 573 Mkr (626) och vinsten per aktie 11,90 kr (13,00). Lönsamhet Avkastningen på arbetande kapital blev 9 procent under 1999. Svedalas målsättning är att denna siffra i genomsnitt över en konjunkturcykel ska uppgå till 18 procent. Avkastningen på arbetande kapital har under de senaste fem åren i genomsnitt uppnått 15 procent. Skatt Skattekostnaden blev 79 Mkr (195). Det motsvarar en skattesats på 12 procent (24). Orsaken till den mycket låga skattesatsen är en förändrad värdering av uppskjutna (latenta) skattefordringar mot bakgrund av en förbättrad resultatnivå i de berörda dotterbolagen. Valutaeffekter på resultatet Förändrade valutakurser påverkade Svedalas resultat positivt med 125 Mkr jämfört med 1998. Den främsta förklaringen är devalveringen i Brasilien i början av 1999. Devalveringen innebar positiva valutaeffekter på exporten från Svedalas produktionsanläggningar i Brasilien. Valutaeffekterna är redovisade på den marknad där slutkunden befinner sig. [REMOVED GRAPHICS] Devalveringen i Brasilien ledde till att flera länder i Sydamerika drabbades av en kraftig minskning vad gäller investeringar i infrastruktur under 1999 med försämrad efterfrågan på Svedalas produkter som följd. Beräkningen av valutaeffekterna på Svedalas resultat (se ovan), tar inte hänsyn till denna typ av negativa effekter av devalveringen. Denna negativa påverkan uppskattas till cirka 100 Mkr. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/02/17/20000217BIT00860/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/02/17/20000217BIT00860/bit0002.PDF