Delårsrapport januari - mars 2001

DELÅRSRAPPORT JANUARI - MARS 2001 [REMOVED GRAPHICS] Den positiva orderingångstrenden fortsätter och orderingången under perioden var på kvartalsbasis den enskilt bästa sedan de stora Iran- projekten bokades i mitten av 1997 respektive början av 1998. Sammantaget uppgick orderingången till 3.969 miljoner kronor, vilket är en ökning med 6 procent jämfört med föregående år. Marknadssituationen i Europa visar inga tecken på någon avmattning utan efterfrågan fortsätter alltjämt på en relativt god nivå. I Nordamerika har efterfrågan minskat avseende utrustning till anläggningsindustrin. Utvecklingen i synnerhet i Sydamerika, men också i delar av Stillahavsasien och i södra Afrika, är positiv och förväntas att så förbli under året. Rörelseresultatet före respektive efter omstruktureringskostnader uppgick till 85 (111) miljoner kronor respektive 85 (41) miljoner kronor. Rörelseresultatet för helåret 2001, före omstruktureringskostnader, förväntas bli i nivå med 1999. Malmö den 26 april 2001 Alf Göransson Verkställande direktör METSO CORPORATIONS BUD PÅ SVEDALA Den 9 april, 2001 tillkännagav den finska koncernen Metso Corporation att man förlänger anmälningsperioden för det villkorade erbjudande som ursprungligen presenterades den 21 juni 2000, nu till den 1 juni 2001. Erbjudandet, utformat som ett kontant bud till aktieägare och konvertibelägare i Svedala Industri AB, uppgår till 185 kronor per aktie och 245 kronor samt upplupen ränta per konvertibel. Granskningen av Metsos ansökan om godkännande för sitt erbjudande pågår fortfarande hos Federal Trade Commission (FTC) i USA. Under granskningsprocessen har det framkommit att Metso utöver den verksamhet som ingår i det eftergiftspaket som avtalades med EU-kommissionen även kan förväntas avyttra sin verksamhet inom kvarnar för att kunna erhålla ett godkännande från FTC. Försäljningsprocessen för det eftergiftspaket som avtalades med EU- kommissionen fortgår och Metso för diskussioner med ett fåtal utvalda intressenter. Metso förbehåller sig rätten att förlänga anmälningsperioden ytterligare om detta bedöms vara nödvändigt. MARKNADEN Gruvindustrin har återhämtat sig i Sydamerika och flera av regionens stora gruvföretag har aviserat stora investeringar under de kommande åren. Även i södra Afrika förväntas en ökad aktivitet i gruvsektorn medan det i övriga delar av världen råder en mera avvaktande hållning till nyinvesteringar. Effektiviseringar och bättre kapacitetsutnyttjande i den globala gruvindustrin talar för en högre efterfrågan på Svedalas produkter inom denna sektor. Inom anläggningsindustrin förväntas efterfrågan under året ligga kvar på en hög nivå i Europa. I USA är investeringsviljan för närvarande på en lägre nivå än under de senaste åren avseende utrustning till anläggningsindustrin. Inom service och delar förväntas att Svedalas satsning på eftermarknaden skall leda till ökade marknadsandelar och därmed en fortsatt positiv volymutveckling. ORDERINGÅNG [REMOVED GRAPHICS] Första kvartalet 2001 har orderingången ökat med 6 procent till 3.969 miljoner kronor (3.753), där valutakursförändringar står för största delen av förbättringen. Ökningen avser främst utrustning och projekt i Europa och Sydamerika medan Nordamerika uppvisar en minskad orderingång. Inom anläggningsindustrin råder fortsatt god aktivitet framförallt i Europa medan den sedan tidigare indikerade avmattningen i USA består. I gruvindustrin är trenden positiv i Sydamerika och i södra Afrika medan fortsatt tveksamhet råder i övriga delar av världen. Under första kvartalet tecknades tre viktiga order i Sydamerika till ett sammanlagt värde av 335 miljoner kronor. Samtliga avsåg utrustning och system för bulkhantering. Två av dessa order erhölls i Brasilien inom gruvsektorn medan den tredje erhölls i Venezuela avseende lastning och lossning av koks, en biprodukt i samband med oljeraffinering. FAKTURERING [REMOVED GRAPHICS] Faktureringen ökade med 9 procent under perioden till 3.381 miljoner kronor (3.092). Faktureringen av service och delar var 1.568 miljoner kronor (1.452). Exklusive valutakursförändringar var den totala ökningen 3 procent. Ökningen har i huvudsak skett i Europa och Sydamerika men även faktureringen i Afrika har utvecklats i positiv riktning. RESULTAT Rörelseresultatet uppgick till 85 miljoner kronor (41) för det första kvartalet. Rörelseresultatet föregående år belastades med omstruktureringskostnader motsvarande 70 miljoner kronor. Den lägre bruttomarginalen under första kvartalet förklaras främst av en jämförelsevis större projektvolym inom affärsområdet Mineralprocesser med lägre marginaler än vad som var fallet föregående år. Rörelseresultatet från försäljning av service och delar uppgick till 163 miljoner kronor (147) vilket motsvarar en rörelsemarginal på drygt 10 procent medan rörelseresultatet avseende utrustning blev -45 miljoner kronor (-10). De åtgärder som initierades vid årsskiftet och som avser kostnadsnedskärningar i USA samt inom division Återvinning löper planenligt. Resultatet efter finansnetto var för perioden 3 miljoner kronor (-25). Finansnettot uppgick till -82 miljoner kronor (-66). Räntenettot försämrades med 18 miljoner kronor till följd av ökad upplåning. Resultatet efter skatt blev -8 miljoner kronor (-43). [REMOVED GRAPHICS] [REMOVED GRAPHICS] INVESTERINGAR OCH AVSKRIVNINGAR Koncernens investeringar i anläggningar uppgick till 87 miljoner kronor under årets tre första månader (122). Avskrivningarna uppgick till 114 miljoner kronor under samma period (106). FINANSIERING OCH KASSAFLÖDE Nettoupplåningen uppgick vid slutet av första kvartalet 2001 till 5.134 miljoner kronor, vilket är samma nivå som gällde vid årsskiftet. Kapitalbindningen i varulager har ökat med 530 miljoner kronor sedan årsskiftet. Ökningen beror på valutakursförändringar och normala säsongsmässiga variationer och har dessutom förstärkts av att orderingången ökat med drygt 500 miljoner kronor sedan fjärde kvartalet 2000. Kortfristiga fordringar har minskat med 500 miljoner kronor sedan den 31 december 2000 tack vare betalningar för levererade projekt samt som en följd av pågående program för att reducera kapital bundet i kundfordringar. PERSONAL Antalet anställda i koncernen uppgick till cirka 10.350 per den 31 mars 2001. Personalstyrkan har minskat med cirka 150 personer sedan årsskiftet. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/04/26/20010425BIT02030/bit0001.doc Hela rapporten http://www.bit.se/bitonline/2001/04/26/20010425BIT02030/bit0001.pdf Hela rapporten