Order till Svedala värda drygt 235 miljoner kronor

Report this content

Order till Svedala värda drygt 235 miljoner kronor Svedala erhöll i fredags sin andra stora order inom divisionen för bulkhanterings-utrustning på kort tid. Under februari månad tecknades en order värd cirka 160 miljoner kronor. Tillsammans är båda orderna värda drygt 235 miljoner kronor. Utrustningen ska installeras i gruvorna Alunorte och MRN, båda belägna i norra Brasilien. Orderna har tagits i samarbete mellan Svedalas säljbolag i Brasilien och Svedala Bulk, USA. Ordern till Alunorte värd ca 75 miljoner kronor Alunorte (Alumina do Norte do Brasil) är en anläggning för framställning av alu-minium. Ordern är värd cirka 75 miljoner kronor (exkl uppförandet) och avser ett komplett bulksystem för hantering av bauxite, ett material som används vid fram-ställning av aluminium. Design och konstruktion av den beställda anläggningen har skett i samarbete mellan Svedala Bulks kompetenscentra för bulksystem i USA, Brasilien och Indien. Anlägg- ningen ska vara klar att tas i bruk under augusti år 2002. Alunorte är inne i en expansionsfas och har beslutat om flera stora investeringar under de kommande åren. Order till MRN värd cirka 160 miljoner kronor MRN (Minercao Rio do Norte) är Brasiliens största gruva för utvinning av bauxite. Förutom en komplett ny anläggning för hantering av bulkmaterial innefattar ordern även uppgradering och modernisering av en befintlig anläggning. MRN är sedan flera år en av Svedala Brasiliens viktigaste kunder. Goda erfarenheter av tidigare leveranser från Svedala i kombination med väl utbyggd lokal service var avgörande faktorer för MRN i valet av samarbetspartner. Värdet av den totala ordern är 160 miljoner kronor exklusive uppförandet. Den totala installationen beräknas vara klar under september 2002. Även MRN ska under de närmast kommande åren göra betydande investeringar för att öka och effektivisera produktionen. Positiva utsikter för Svedala Industri i Sydamerika Enligt Svedalas Sydamerikachef Joao Colagrossi har gruvindustrin i Sydamerika återhämtat sig förvånansvärt snabbt och flera av regionens stora gruvföretag har aviserat stora investeringar under de kommande åren. Tillsammans med tidigare order publicerad i februari har divisionen under första kvartalet erhållit större projekt uppgående till 335 miljoner kronor i Sydamerika. Svedala Industri AB Informationsavdelningen För ytterligare information kontakta: Ekonomi- och finanschef Thomas Hansson, tel 040-24 58 26 eller informationschef Ulla Frithiof, tel 040-24 58 47 Detta är Svedala Svedala är världsledande leverantör av utrustning, service och delar till såväl anläggningsindustrin som den mineralbearbetande industrin. Svedalas försäljning sker dels via den egna Svedala Hus organisationen, som består av över 200 sälj- och serviceenheter i ett femtiotal länder, dels via ett väl utbyggt nät av återförsäljare och distributörer över hela världen. Koncernens kompletta sortiment av utrustning för utvinning och hantering av mineraler innebär att Svedala kan erbjuda kunderna kompletta helhetslösningar för effektivare och säkrare processer. Svedala har dessutom marknadens mest utbyggda sortiment för service, slit- och reservdelar. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/04/02/20010402BIT00970/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/04/02/20010402BIT00970/bit0001.pdf