Svedala delårsrapport januari-mars 2000

DELÅRSRAPPORT JANUARI - MARS 2000 Efter ett mycket svagt 1999 har orderingången sedan december ökat väsentligt. Såväl december som januari och mars är de bästa respektive månaderna i koncernens historia. För perioden januari-mars har orderingången ökat med 18% och överstiger faktureringen med drygt 650 miljoner kronor. Det i höstas aviserade omstruktureringsprogrammet fortsätter planenligt och har belastat rörelseresultatet med 70 miljoner kronor, huvudsakligen avgångsvederlag. Exklusive dessa kostnader har rörelseresultatet ökat från 96 till 111 miljoner kronor. Finansnettot uppgår till -66 miljoner kronor att jämföra med fjolårets +41 miljoner som innehöll en intäkt av engångskaraktär på 104 miljoner. Det redovisade resultatet efter finansiella poster uppgår således till -25 miljoner kronor (137). Orderstocken motsvarar i genomsnitt fyra månaders försäljning. Den ökade orderingången har därför hittills endast marginellt påverkat faktureringen och därmed resultatet. En generellt sett god världsekonomi och ökad efterfrågan gör att vi räknar med en fortsatt god orderingång och därmed ökande fakturering som tillsammans med effekterna av omstruktureringsprogrammet leder till ökat resultat. MARKNADEN De ekonomiska utsikterna är positiva för i princip hela världen vilket kommer att leda till ökad konsumtion av mineraler och stigande råvarupriser. Detta i kombination med stora behov av effektiviseringar talar för högre efterfrågan på Svedalas produkter från den globala gruvindustrin. Inom anläggningsindustrin väntas efterfrågan öka i Europa och stärkas ytterligare i Nordamerika. Dessa marknader väger tyngst för Svedala vad avser bygg- och anläggningsindustri. I Sydamerika och Asien förväntas starkare marknader efter ett svagt 1999. Inom service och delar förväntas också ökade volymer samtidigt som Svedalas satsning på eftermarknaden skall leda till större marknadsandelar. På projektsidan är aktivitetsnivån idag betydligt högre än under föregående år vilket kommer att resultera i förbättrad orderingång. ORDERINGÅNG För det första kvartalet 2000 har orderingången ökat med 18% till 3.753 miljoner kronor (3194). Valutakursförändringar och förvärvade bolag har förbättrat orderingången med 4%. Ökningen fördelar sig i princip lika mellan å ena sidan utrustning och å andra sidan service och delar. Den förbättrade orderingången kommer såväl från anläggningsindustrin, främst i Europa och Nordamerika, som från gruvindustrin framförallt i Nord- och Sydamerika. FAKTURERING Faktureringen ökade med 6% under perioden till 3.092 miljoner kronor (2.905). Faktureringen av service och delar var 1.452 miljoner kronor (1.348). Exklusive förvärv och valutakursförändringar var den totala ökningen 2%. Svedalas orderstock motsvarar i genomsnitt fyra månaders försäljning och vad avser reservdelar tre månaders försäljning, det vill säga den ökade orderingången har ännu ej givit effekt i faktureringen. Faktureringen i Afrika/Mellanöstern har ökat till följd av inneliggande större projektorder medan Nordamerika minskat under perioden vilket beror på avsaknaden av order avseende metalliska mineral under fjolåret. RESULTAT Rörelseresultatet uppgår till 41 miljoner kronor (96) för det första kvartalet. I rörelseresultatet ingår omstruktureringskostnader uppgående till 70 miljoner kronor som en följd av det rationaliseringsprogram som presenterades under slutet av 1999. Omstruktureringskostnaderna består till allra största delen av avgångsvederlag och annan ersättning till personal som har lämnat eller kommer att lämna företaget. Dessa kostnader tas löpande mot resultatet när överenskommelse om avgångsvederlag träffats. Normal ersättning till personal som utför arbete under uppsägningstiden betraktas ej som omstruktureringskostnad. Detta betyder att de positiva effekterna av rationaliseringsprogrammet framgår först efter uppsägningstidens slut. Rörelseresultatet från försäljning av service och delar uppgick till 147 miljoner kronor (145) vilket motsvarar en rörelsemarginal på 10% medan rörelseresultatet avseende utrustning blev -10 miljoner kronor (-20). Valutakursförändringar har påverkat det operativa resultatet positivt med 12 miljoner kronor. Den positiva effekten är framförallt hänförbar till att USD har stärkts avsevärt mot kronan. Eurons försvagning har, för Svedalas vidkommande, mindre betydelse. Fördelningen av pensionsmedel från SPP som för Svedala innebär en återbetalning på cirka 100 miljoner kronor har ännu inte intäktsförts i avvaktan på besked om tillvägagångssätt. Besked från SPP förväntas i slutet av april. Resultatet efter finansnetto var för perioden -25 miljoner kronor (137). Finansnettot uppgick till -66 miljoner kronor (41). I fjolårets finansnetto ingick en positiv valutakursdifferens av engångskaraktär som uppgick till 104 miljoner kronor. Räntenettot försämrades med 4 miljoner kronor till följd av ökad upplåning. Resultatet efter skatt blev -43 miljoner kronor (101). RATIONALISERINGSPROGRAM De under 1999 presenterade rationaliseringsprogrammen, som skall leda till en kostnadsreduktion på 425 miljoner kronor per år från 2001, fortsätter enligt plan. Kostnaderna för programmen beräknas uppgå till 145 miljoner kronor under 2000 där 70 miljoner kronor har belastat första kvartalet. Sedan programmen påbörjades har antalet anställda minskat med cirka 780 personer varav 120 under första kvartalet 2000. Under 2000 förväntas besparingen, som påverkar både bruttoresultat och rörelseresultat, att 2 uppgå till 320 miljoner kronor jämfört med kostnadsnivån innan programmen påbörjades. Kostnadsneddragningen följer den uppgjorda planen. FÖRVÄRV Svedala har under perioden förvärvat samtliga aktier i det tidigare delägda företaget Mukand-McNally Wellman Ltd. i Indien. Företaget är verksamt inom området för bulkhantering, har en årsomsättning på drygt 30 miljoner kronor, och sysselsätter cirka 40 personer. INVESTERINGAR OCH AVSKRIVNINGAR Koncernens investeringar i anläggningar exklusive befintliga anläggningar i förvärvade bolag uppgick till 122 miljoner kronor under årets första tre månader (95). Avskrivningarna uppgick till 106 miljoner kronor under samma period (107). FINANSIERING OCH KASSAFLÖDE Nettoupplåningen uppgick vid slutet av första kvartalet 2000 till 4.815 miljoner kronor, en ökning med 463 miljoner kronor sedan årets början. Den ökade nettoupplåningen beror i första hand på en ökning av rörelsekapitalet. Kapitalbindningen i lager har ökat med 344 miljoner kronor sedan årsskiftet. Ökningen beror på normala säsongsmässiga variationer och har förstärkts av att orderingången ökat med 800 miljoner kronor sedan december 1999. Den tidigare aviserade målsättningen att minska kapitalbindningen med 1.000 miljoner kronor från den nivå som gällde efter första kvartalet 1999 kvarstår. PERSONAL Antalet anställda i koncernen uppgick till cirka 10.800 per den 31 mars 2000. Exklusive förvärv har personalstyrkan minskat med cirka 90 personer sedan årsskiftet. Personalminskningen kommer att fortsätta inom ramen för det pågående rationaliseringsprogrammet. Siffrorna i denna rapport har ej varit föremål för granskning av företagets revisorer Malmö den 27 april 2000 Thomas Oldér Verkställande direktör 6-månadersrapporten kommer att publiceras den 10 augusti 2000 Svedala Industri AB (publ), Informationsavdelningen, Box 4004, 203 11 Malmö Tel 040-24 58 00. Fax 040-24 58 78 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/04/27/20000426BIT01820/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/04/27/20000426BIT01820/bit0002.PDF