Svedala sänker kostnader genom nya rationaliseringar

Report this content

Svedala sänker löpande kostnader med ytterligare 365 miljoner kronor genom nya rationaliseringar * Svedala styrelse har beslutat fortsätta koncernens rationaliserings-program. Det nya programmet beräknas sänka de årliga kostnaderna permanent med ytterligare 365 miljoner kronor utöver de kostnads-sänkningar på 60 miljoner kronor som presenterades i niomånaders-rapporten. Totalt innebär de två programmen att Svedalas kostnader sänks med 425 miljoner kronor per år. * Kostnadsreduceringarna uppskattas bli 320 miljoner kronor per år från 2000 och därefter ytterligare 105 miljoner kronor per år från 2001. * Programmet ger engångskostnader på 150 miljoner kronor och nedskrivningar av anläggningstillgångar med 20 miljoner kronor som i huvudsak belastar resultatet år 2000. Svedalas styrelse har beslutat att fortsätta rationaliseringsarbetet för att sänka koncernens kostnader. Årliga besparingar på ytterligare 365 miljoner kronor från och med 2001 har identifierats. Nästa år innebär programmet 260 miljoner kronor i besparingar per år och därefter ytterligare 105 miljoner kronor per år från 2001. Programmet ger engångskostnader på 150 miljoner kronor och nedskrivningar av anläggningstillgångar på 20 miljoner kronor. 25 miljoner belastar koncernens resultat 1999 och resten i huvudsak under första halvåret 2000. De idag presenterade åtgärderna är en utökning av de besparingar som presenterades i samband med delårsrapporten i oktober, med avsikt att sänka kostnaderna med 60 miljoner kronor. För detta har redan tidigare 20 miljoner kronor tagits i kostnader under innevarande år. Totalt skall Svedala således sänka kostnadsnivån med 425 miljoner kronor motsvarande cirka 6 kronor per aktie. Svedala har sedan grundandet 1987 genomgått en snabb utveckling i flera steg. Organisk tillväxt har kompletterats med förvärv och utvecklingen av ett starkt koncept för eftermarknaden, Svedala Hus. Under de senaste åren har Svedala arbetat hårt med produktutveckling. De många förvärven har givit Svedala tillgång till avancerat tekniskt kunnande. Arbetet har inriktats på att ta fram nya produkter där endast de bästa egenskaperna från varje förvärvat företag har sammanförts. Resultatet har blivit effektivare och mer konkurrenskraftiga produkter. Produktutbudet har dessutom begränsats väsentligt. Exempelvis tillverkar Svedala idag bara en typ av såväl konkrossar som käftkrossar, jämfört med ett tiotal modeller av respektive produkt tidigare. Det mer fokuserade produktprogrammet ger nu förutsättningar för att ta nästa steg i Svedalas integrationsarbete av de förvärvade företagen. Följaktligen handlar rationaliseringsprogrammet främst om besparingar i produktionen, mer fokuserade produktionsanläggningar och därmed effektivare tillverkning. Satsningarna på eftermarknaden fortsätter. Rationaliseringar i marknadsledet möjliggörs av nya administrativa system. Vid sidan av besparingarna fortsätter arbetet med att dra ned Svedalas varulager. I början av 1999 kommunicerade Svedala målsättningen att minska lagernivån med minst 500 miljoner kronor inom en period av tolv månader. Vid utgången av tredje kvartalet 1999 hade varulagret minskat till 4 092 miljoner kronor, en nedgång med cirka 250 miljoner kronor sedan årets första kvartal. Ambitionen är att varulagret skall reduceras med totalt 1 000 miljoner kronor. För ytterligare information kontakta VD och koncernchef Thomas Oldér på telefon 040-24 58 00, Lars Wicksén, finanschef på 040-24 58 11, informationschef Ulla Frithiof på 040-24 58 47 SVEDALA är världsledande leverantör av utrustning och kompletta system till anläggningsindustrin och den mineralbearbetande industrin. Genom global räckvidd i kombination med lokal närvaro och en medveten satsning på kundnära service har Svedala blivit en viktig partner till industrin. Eftermarknaden står i dag för närmare 45 procent av koncernens omsättning på cirka 15 miljarder kronor. Ett femtiotal Svedala Hus i lika många länder och närmare 200 lokala Svedala Service Hus har gjort det möjligt för Svedala att bygga upp en unik position på marknaden. Cirka 95 procent av försäljningen sker i dag utomlands och koncernen har cirka 11.000 anställda. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/12/01/19991201BIT00610/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/12/01/19991201BIT00610/bit0002.pdf