Delårsrapport januari-mars 2014

Koncernen

januari-mars

– Nettoomsättning 99,7 Mkr (102,0)

– Resultat före skatt 13,3 Mkr (9,1)

– Resultat efter skatt 10,3 Mkr (7,1)

– Resultat per aktie 0,49 kr (0,34)

Fortsatt förbättrad lönsamhet och kassaflöde

Nettoomsättning och resultat, januari - mars

Nettoomsättningen för årets första kvartal uppgick till 99,7 Mkr (102,0) och resultatet efter skatt uppgick till 10,3 Mkr (7,1). Resultat före skatt blev 13,3 Mkr (9,1).

Vinstmarginalen för kvartalet uppgick till 13,3 procent (8,9).

Kvartalets kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 7,0 Mkr (4,3).

I Sverige minskade nettoomsättningen med 4,0 Mkr (5,3 procent) jämfört med föregående år. Förändringen orsakades av försämrad konsumentförsäljning medan projektförsäljningen ökat. Nettoomsättningen på den finska marknaden ökade med 0,9 Mkr (7,3 procent). På den norska marknaden minskade nettoomsättningen med 0,3 Mkr (-2,9 procent) jämfört med föregående år. Exportmarknaderna utgjorde 28 procent (26) av koncernens nettoomsättning.

Informationen i denna delårsrapport är sådan som Svedbergs skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande 28 april 2014 kl 9.00.

Information beträffande denna rapport lämnas av VD Fredrik Björkman.

E-post: fredrik.bjorkman@svedbergs.se

Svedbergs i Dalstorp AB är ett av nordens ledande badrumsföretag. Produktkonceptet omfattar ett sortiment för hela badrummet så som möbler, duschar, badkar, toaletter, handdukstorkar, blandare och tillbehör. Allt säljs under varumärket SVEDBERGS och konceptet förenklar för konsumenten att förverkliga sitt nya badrum genom enklare planering, logistik, installation och skapar harmoniska badrum. Över 75 procent av produkterna tillverkas i fabriken i Dalstorp och det ger fördelar när det gäller flexibilitet, ledtider, logistik och miljö. Produkterna säljs i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Storbritannien, Ryssland och Baltikum. SVEDBERGS har en stark position i de nordiska länderna och produkterna säljs både till konsument- och proffsmarknaden.