Bostadsbristen hämmar fastighetsmarknaden

Report this content

Det finns tydliga tendenser till att befolkningstillväxten avtar i flera städer som en direkt följd av bostadsbrist. Detta har en direkt negativ inverkan på den lokala fastighetsmarknaden i städer som Malmö, Uppsala, Helsingborg, Jönköping och Linköping. Det visar NAI Svefas rapport ”Svensk Fastighetsmarknad” som betygsatt 24 orter utifrån ett investeringsperspektiv.

Ett mycket litet tillskott av bostäder gör att befolkningstillväxten minskar i Malmö, Lund, Helsingborg, Linköping, Jönköping och Uppsala. Städernas möjlighet att erbjuda en konkurrenskraftig livsmiljö med attraktiva boendemiljöer är tillsammans med en effektiv infrastruktur avgörande för en fortsatt tillväxt.

-          En positiv befolkningstillväxt har en direkt påverkan på bostadssegmentet och i förlängningen hela ortens fastighetsmarknad. På flera orter planeras och projekteras nu för fler bostäder genom förtätning och förädling av centrala industriområden och hamnområden, säger Åsa Henninge, chef för analys och värdering på NAI Svefa.

Umeå, Växjö och Halmstad visar god investeringspotential

I rapporten har NAI Svefa gjort en bedömning av vilka orter som bedöms som under- respektive övervärderade. Flera regionstäder t.ex. Umeå, Växjö och Halmstad anses som undervärderade där ortens styrkor inte fått genomslag på marknaden. Göteborg och Malmö visar å sin sida tecken på en viss överprissättning i såväl bostadssegmentet som inom kommersiella fastigheter.

-          Anledningen är sannolikt en kombination av bostadsbrist tillsammans med en obalans i utbud och efterfrågan som skapats av den omfattande ombildningen av bostadsrätter, säger Åsa Henninge.

Internationellt kapital på väg tillbaka

En annan viktig trend är att de internationella investerarna nu börjat återvända till den svenska fastighetsmarknaden. Anledningen är att Sveriges ekonomi, med starka offentliga finanser och hög tillväxt, står sig stark i ett internationellt perspektiv.

-          Tillsammans med Tyskland och Finland anses Sverige vara ett av de främsta länderna där riskavvägda fastighetsinvesteringar kan genomföras, säger Åsa Henninge. I Stockholm, som vanligtvis leder utvecklingen, har flera stora förvärv genomförts av utländska investerare.

Rapporten i sin helhet kan läsas på www.svenskfastighetsmarknad.se

För ytterligare information kontakta:

Åsa Henninge, analyschef på NAI Svefa 070 – 230 63 60

NAI Svefa är en av Sveriges största fastighetskonsulter och hjälper både offentliga och privata uppdragsgivare inom fastighetsrätt, fastighetsutveckling, värdering, transaktioner, fastighetsinformation och förmedling av lokaler. Bolaget har över 130 medarbetare och finns på 17 ställen i landet. Internationellt är bolaget knutet till nätverket NAI Global.

Taggar: