NAI Svefa:s Fastighetsindex: Regionala fastighetsmarknader allt hetare

Under våren har fastighetsköpen i regionala marknader ökat markant. Den ökade viljan att förvärva fastigheter ute i landet syns framför allt i bostads- och handelssegmentet där flera stora affärer genomförts under 2011. Det visar NAI Svefas rapport ”Svensk Fastighetsmarknad” som betygsatt 24 orter utifrån ett investeringsperspektiv.

Även om Stockholm stärker sin förstaplats i NAI Svefas Fastighetsindex har trenden att fastighetsplacerare flyttar fokus från storstäderna till regionala städer växt sig starkare under 2011. Frågan nu är om trenden kommer att fortsätta trots osäkerheten i marknaden.

-Det fastighetsköparna främst söker är regioner som kännetecknas av en positiv befolkningstillväxt och en positiv omsättningstillväxt i det lokala näringslivet, säger Åsa Henninge, analyschef på NAI Svefa.

Bland de större regionstäderna är första halvårets klättrare Borås tillsammans med Kalmar och Sundsvall.

-Skälet i samtliga tre fall är ett ökat företagande som inneburit en bättre balans på den kommersiella fastighetsmarknaden. I Sundsvall bidrar också en positivt ökande befolkningsutveckling till den framflyttade positionen, säger Åsa Henninge.

Fastighetsinvesterare söker främst efter kvalitetsobjekt med långa, stabila kassaflöden och med pålitliga hyresgäster.

Infrastruktur gynnar fastighetsinvesteringar

Något som generellt gynnar den regionala fastighetsmarknaden är infrastrukturinvesteringar som i förlängningen skapar attraktiva livsmiljöer för boende och företagare.

-En effektiv infrastruktur som möjliggör en fungerande vardag och minimerar spilltid för resor är avgörande för den regionala tillväxten och styrkan i den lokala fastighetsmarknaden. I förlängningen bidrar det till en befolkningstillväxt, vilket i sin tur ger ökad köpkraft och en förstärkning av den lokala fastighetsmarknaden för såväl bostäder som lokaler, säger Åsa Henninge.

Sett ur ett regionalt perspektiv är Öresundsregionen en föregångare när det gäller infrastruktursatsningar som Öresundsbron och Citytunneln under Malmö.

I övrigt visar NAI Svefas fastighetsindex att Stockholm stärker sin förstaplats som den starkaste fastighetsmarknaden i Sverige följt av Göteborg och universitetsstäderna Lund och Uppsala.

-Trycket på Stockholmsmarknaden har varit fortsatt högt under det första halvåret och efterfrågan på både bostäder och kommersiella fastigheter är fortfarande långt större än utbudet, säger Åsa Henninge.

För ytterligare information kontakta:

Åsa Henninge, analyschef NAI Svefa, mobil 070-230 63 60

Rapporten i sin helhet kan läsas på www.svenskfastighetsmarknad.se

Om NAI Svefa
NAI Svefa är en av Sveriges största fastighetskonsulter och hjälper både offentliga och privata uppdragsgivare med bland annat fastighetsvärdering, uthyrning, utbildning och fastighetstransaktioner. Bolaget har över 130 medarbetare och finns på 18 ställen i landet. Internationellt är bolaget knutet till nätverket NAI Global.