• Svefa/

NAI Svefa:s Fastighetsindex: Skånska städer attraktiva för fastighetsinvesteringar

Report this content

Tre av Sveriges tio mest attraktiva städer när det gäller fastighetsinvesteringar finns i Skåne. En del av framgången förklaras av den goda infrastrukturen i Skåne. Sett ur ett regionalt perspektiv är Öresundsregionen föregångare vad gäller infrastrukturella satsningar med Öresundsbron och Citytunneln i Malmö.

En effektiv infrastruktur som möjliggör en fungerande vardag och minimerar spilltid för resor är avgörande för den regionala tillväxten och styrkan i den lokala fastighetsmarknaden. Ett bra exempel på detta är Skåne som under de senaste decennierna genomfört flera infrastrukturprojekt, vilket i förlängningen gjort Skåne och skånska städer till en av Sveriges mest intressanta fastighetsmarknader.

Lund Skånes attraktivaste stad

Högst bland de skånska städerna placerar sig Lund med en tredjeplats.

-Lunds ställning som ett ledande centrum för forskning, utveckling och utbildning har gjort staden attraktiv för både företagande och boende. Det har i sin tur gjort att staden fått en långsiktigt stark tillväxt, säger Åsa Henninge, analyschef på NAI Svefa.

I Lund sker just nu flera stora fastighetsinvesteringar som Brunnshög och utvecklingen av Sockerbruksområdet.

Fokus på nyproduktion och infrastruktur i Malmö

Malmö tar hem femteplatsen i NAI Svefas ranking.

-Malmömarknaden kännetecknas av allt större fokus på nyproduktion av kontorsfastigheter och utbudet av nyproducerade lokaler är stort. Fokus ligger på att vidareutveckla Västra Hamnen/Dockan/Universitetsholmen samt de viktiga knutpunkterna kring Citytunnelns nya stationer; Centralstationen, Triangeln och Hyllie, säger Åsa Henninge.

Malmös stora satsning på infrastruktur pågår fortfarande. Det främsta projektet just nu är den så kallade Malmöringen som kommer att förbättra kommunikationen inom staden.

Helsingborg omvandlar industrimark till stadsdel

Helsingborg landar på sjundeplatsen i NAI Svefas ranking över Sveriges mest attraktiva regioner ur ett investeringsperspektiv.

-Flera stora projekt väntar på att starta i Helsingborg och förhoppningarna är stora på att dessa ska förstärka stadens attraktivitet ytterligare. H+ kommer under många år framöver att påverka fastighetsmarknaden då omvandlingen av industrimark till en ny stadsdel knyter ihop

centrum med södra Helsingborg, säger Åsa Henninge.

För ytterligare information kontakta:

Åsa Henninge, analyschef NAI Svefa, mobil 070-230 63 60

Rapporten i sin helhet kan läsas på www.svenskfastighetsmarknad.se

Om NAI Svefa
NAI Svefa är en av Sveriges största fastighetskonsulter och hjälper både offentliga och privata uppdragsgivare med bland annat fastighetsvärdering, uthyrning, utbildning och fastighetstransaktioner. Bolaget har över 130 medarbetare och finns på 18 ställen i landet. Internationellt är bolaget knutet till nätverket NAI Global.

Taggar: