Rallyt är över, trendbrott när Svefa sammanfattar prisutvecklingen för skogsfastigheter

Ny statistik från Svefa, Sveriges ledande, oberoende fastighetsrådgivare visar att prisutvecklingen för skogsfastigheter har stannat. Svefa har sammanställt utvecklingen för Sveriges 21 län avseende årets första sex månader och kan konstatera att rallyt är över. Det är även omkastningar i tabellen över procentuell prisutveckling med Uppsala i topp och den oväntade raketen Gotland som klättrar 19 placeringar.

Till slut kom verkligheten i kapp den svenska skogsfastighetsmarknaden och trendbrottet är ett faktum. Prisutvecklingen har avstannat och är efter inflation nu negativ. Dock är Gotland ett oväntat utropstecken. Från att de senaste åren alltid haft stillastående priser och legat sist i tabellen klättrar länet 19 placeringar till en andra plats och uppvisar en nominell pristillväxt på 7,0 procent. Det är bara Uppsala som har en bättre procentuell ökning på 8,9 procent och de båda länen distanserar tredjeplacerade Södermanland, 3,7 procent, med god marginal.

Priserna på svenska skogsfastigheter har under det första halvåret 2023 stigit i snitt med magra 1,1 procent. Sett till priset i kronor så är Skåne med 1 000 Kr/m3sk dyrast. Toppen har dock passerats i högprislänen och det är en mer stabil utveckling i de mer utpräglade skogsbruks länen.

”Det är ett tydligt trendbrott på marknaden och vi kan konstatera att rallyt är över för denna gång. Det är dock roligt att se att den gotländska skogsmarknaden som efter ett antal magra år nu är het. Som alltid med skogsfastigheter är det viktigt att titta på sin lokala marknad då det ofta skiljer sig och finns flera olika delmarknader inom länen. Ljuset i tunneln är det faktum att virkesmarknaden fortfarande går bra. Det skulle kunna innebära att skogsfastighetspriserna fortsätter att utvecklas positivt under hösten” säger Paul Nord, affärsområdeschef Svefa Skog och Lantbruk.

Paul Nord, Affärsområdeschef Skog & Lantbruk, tel: 010-603 86 92
paul.nord@svefa.se

Svefa erbjuder spetskompetens och kvalificerad rådgivning inom värdering & analys, hyresgästrådgivning, samhällsbyggnad & fastighetsutveckling, strategisk & operativ förvaltningsrådgivning, strategiskt affärsstöd samt transaktionsrådgivning. Tillsammans är vi över 250 medarbetare fördelade på kontor från Malmö i söder till Luleå i norr. Svefa omsätter årligen 450 MSEK. Bland våra uppdragsgivare finns allt från stora fastighets- och energibolag, investerare, byggbolag, banker, myndigheter och kommuner till mindre lokala fastighetsaktörer som alla uppskattar vår kombination av fastighetskompetens och affärsintelligens.

Paul Nord, Affärsområdeschef Svefa Skog och Lantbruk