• Sveff/

Boende i Skåne, Halland och Blekinge föredrar att måla framför att tapetsera

Målade väggar är vanligare hemma hos skåningarna, hallänningarna och blekingarna jämfört med övriga Sverige. Det visar en undersökning som Sveff genomfört i samarbete med YouGov. Samma undersökning visar att boende i Skåne, Halland och Blekinge även är flitiga med att renovera väggarna genom att sätta färg på dem.

Enligt en undersökning som Sveff, Sveriges Färgfabrikanters Förening, genomfört i samarbete med YouGov har hela 44 procent av boende i Skåne, Halland och Blekinge målade väggar hemma. Det kan jämföras med rikssnittet på 32 procent och boende i norra Sverige på 10 procent som har flest målade väggar i hemmet. 41 procent av boende i Skåne, Halland och Blekinge har flest tapetserade väggar, motsvarande siffra för hela Sverige är 54 procent.

Även i fortsättningen planerar invånarna i Skåne, Halland och Blekinge att ha målade väggar istället för tapetserade. På frågan vad de skulle välja nästa gång de renoverar väggarna inomhus svarar hälften av skåningarna, hallänningarna och blekingarna att de skulle välja målade väggar. Endast omkring var fjärde (27 %) skulle välja att tapetsera.

Vi har länge sett att boende i den här regionen föredrar målade väggar framför tapetserade och det är jättekul att trenden håller i sig. Det verkar även som att preferensen av målade väggar kommer hålla i sig i framtiden. Min uppfattning är att boende i Skåne, Halland och Blekinge har förstått att det är mer praktiskt, enkelt och går snabbare med målade väggar än tapetserade, säger Olof Holmer, VD på Sveff. Sveriges färgfabrikanters förening.

Invånarna i Skåne, Halland och Blekinge är dessutom ambitiösa vad gäller att renovera väggarna hemma. På frågan när väggarna senast renoverades i deras bostad svarade 32 procent 1-5 år sedan. Endast 18 procent svarade 6-8 år sedan eller ännu längre sedan. En nästan lika stor andel (17 %) har renoverat väggarna så nyligen som det senaste året.

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 26-30 augusti 2015 har sammanlagt 1509 intervjuer genomförts med kvinnor och män i åldern 18-74 år via YouGovs internetpanel. Urvalet är representativt för kön, ålder och region.

Olof Holmer, VD Sveff, telefon: 08-783 82 43, e-mail olof.holmer@ktf.se
Julia Arhammar, presskontakt MSLGROUP, telefon: 073-075 46 10, e-mail: julia.arhammar@mslgroup.com