Busstationer är fulast bland byggnader i Västerbotten

Under våren 2016 genomförde branschorganisationen Sveff tillsammans med YouGov en undersökning om vilken typ av byggnad på den lokala orten som är fulast. Bland byggnader i Västerbotten ansågs busstationer vara den fulaste typen av byggnad, tätt följt av kulturhuset Väven i Umeå som nämndes i fler olika kategorier. Undersökningen är en uppföljning av Sveriges fulaste byggnad 2015*.

I årets undersökning som genomfördes av Sveff, Sveriges Färgfabrikanters Förening tillsammans med YouGov, tillfrågades svenskarna bland annat om vilken typ av byggnader är fulast i det lokala området. I svarsalternativen angavs en lista på tolv typer av vanligt förekommande byggnader. Bland byggnader i Västerbotten nämndes busstationer som fulast. Bland de busstationer som nämndes var busstationen i Skellefteå det som nämndes flest gånger.

− Vi visste sedan tidigare att Väven i Umeå är en vattendelare. Antingen så gillar man den, eller så gör man inte det. Men vi anade inte att busstationer skulle ligga så högt upp, både lokalt i Västerbotten och i hela norrlandsregionen och till och med i hela Sverige. Det kanske är dags att vi gör något åt våra uppenbarligen trista busstationer, säger Olof Holmer.

I norrlandsregionen totalt sett var resultatet snarlikt. Där var busstationer (15 %) fulast tätt följt av lägenhetshus (14 %) och kommunhus på en tredje plats (12 %).

På frågan om vilken typ av byggnad är fulast i det lokala området svarade närmare en femtedel (18 %) av svenskarna lägenhetshus, följt av en delad andraplats för busstationer (9 %), sjukhus (9 %), kommunhus (9 %) och skolor (9 %).

I undersökningen framgick även att en fjärdedel (25 %) av svenskarna i åldersgruppen 18-34 tycker att lägenhetshus är fulast, medan 14 % i åldersgruppen 35-54 tycker kommunhus. Även för unga svenskar utan familj, var lägenhetshus den typ av byggnad som var övervägande fulast (27 %).

*I undersökningen som genomfördes 2015 av Sveff, Sveriges Färgfabrikanters Förening tillsammans med YouGov, utsågs Arkitekthögskolan i Stockholm till Sveriges fulaste byggnad, följt av Turning Torso i Malmö och Globen i Stockholm.

Undersökningen är genomförd av marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 20-23 maj 2016 har sammanlagt 1014 intervjuer genomförts med kvinnor och män i åldern 18-74 år via YouGovs internetpanel. Urvalet är representativt för kön, ålder och region.

Olof Holmer, VD Sveff, telefon: 070-950 70 19, e-mail olof.holmer@ktf.se

Niklas Sundström, presskontakt MSLGROUP, telefon: 070-209 65 05, e-mail: niklas.sundstrom@mslgroup.com