Fortsatt trendigt med målade väggar bland svenskarna

Svenskarna väljer alltmer målade väggar framför tapeter hemma, visar en undersökning som Sveff genomfört i samarbete med YouGov. I jämförelse med föregående år väljer framförallt fler bostadsrättsägare att sätta färg på sina väggar.

Att måla om hemma är populärt bland bostadsrättsinnehavare. Detta visar en undersökning som Sveff, Sveriges Färgfabrikanters Förening, genomfört i samarbete med YouGov. Under det senaste året har målade väggar ökat med drygt 50 % bland de svarande som äger en bostadsrätt.

2013 uppgav 30 % av bostadsrättsägarna att de huvudsakligen har målade väggar hemma, medan årets undersökning visar att närmare hälften (47%) av de som äger en bostadsrätt till största del har målarfärg på väggarna. Cirka var tionde har lika delar av målade respektive tapetserade ytor.

Bland villaägare ser siffrorna lite annorlunda ut. Där svarar cirka var fjärde att de huvudsakligen har målade väggar hemma och ungefär var femte att de har lika delar av målade respektive tapetserade ytor. Bland hyresrättsinnehavarna har cirka var tredje huvudsakligen målade väggar och knappt var tionde lika delar målade respektive tapetserade väggar.

På frågan om hur troligt det är att de tillfrågade bland bostadsrättsinnehavare kommer tapetsera eller måla nästa gång de renoverar väggarna hemma svarar 51 % att de kommer att måla, och 34 % att de kommer att tapetsera.

Det är kul att se att ökningen av målade väggar hos bostadsrättsägare är så pass stor jämfört med föregående år samt att trenden även verkar vara ihållande framöver. De främsta anledningarna till att svenskarna väljer färg framför tapet är att det är enklare, går snabbare och är mer ekonomiskt, säger Olof Holmer, VD på Sveff.

Undersökningen är genomförd av marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 27-29 augusti 2014 har sammanlagt 1008 intervjuer genomförts med män och kvinnor mellan 18 år och uppåt. Undersökningen är besvarad av 231 bostadsrättsinnehavare, 352 hyresrättsinnehavare, 351 villaägare, 48 boendes i radhus och 27 boendes på annat sätt.

Olof Holmer, VD Sveff, telefon: 08-783 82 43, e-mail olof.holmer@ktf.se
Teresia Varaona, presskontakt MSL, telefon: 070-582 25 93, e-mail: teresia.varaona@mslgroup.com