Fulaste byggnaderna – enligt svenskarna

Under våren 2016 genomförde branschorganisationen Sveff tillsammans med YouGov en undersökning om vilken byggnad i Sverige som är mest i behov av att målas om samt vilken typ av byggnad på den lokala orten som är fulast. I störst behov av ommålning tycker svenskarna att Kungliga slottet är, följt av Kaknästornet, Globen och SVT-huset i Stockholm. Undersökningen är en uppföljning av Sveriges fulaste byggnad 2015*. I övrigt tenderar storstadsbor att tycka, men framförallt unga och studerande att lägenhetshus är den fulaste typen av byggnad i lokalområdet.

I årets undersökning som genomfördes av Sveff, Sveriges Färgfabrikanters Förening tillsammans med YouGov, tillfrågades svenskarna bland annat om vilken byggnad i Sverige som är i mest behov av att målas om. I svarsalternativen angavs en lista på 20 välkända byggnader runt om i Sverige. Resultatet blev en förstaplats för Kungliga slottet i Stockholm (10 %), följt av Kaknästornet (7 %) och en delad tredjeplats för Globen (5 %) och SVT-huset (5 %).

̶ Det är tydligt att svenskarna siktat in sig på en byggnad av något äldre karaktär, som jag är helt enig om är i behov av en uppfräschning. Slottet målades nämligen senast om 1944, säger Olof Holmer, VD för Sveff.

På frågan om vilken typ av byggnader är fulast i det lokala området så svarade närmare en femtedel (18 %) att lägenhetshus är fulast, följt av en delad andraplats för busstationer (9 %), sjukhus (9 %), kommunhus (9 %) och skolor (9 %). I svarsalternativen angavs totalt tolv typer av vanligt förekommande byggnader runt om i Sverige.

I undersökningen framgick även att en fjärdedel (25 %) av de tillfrågade i åldersgruppen 18-34 tycker att lägenhetshus är fulast medan 14 % i åldersgruppen 35-54 tycker att kommunhus är fulast. Även för unga svenskar utan familj, var lägenhetshus den typ av byggnad som var övervägande fulast (27 %).

I storstäderna svarade cirka 1 av 5 (22 %) att lägenhetshus är den fulaste typen av byggnad i det lokala området. Framförallt i Stockholms ansågs lägenheter vara fulast (20 %), följt av Skåne (19 %) tätt därefter. På andraplats kom sjukhus i Stockholm (16 %). I Skåne ansågs sjukhusbyggnader (15 %) vara lika fula som skolbyggnader (15 %).

̶ Det är intressant att se att storstadsborna och större regioner i Sverige tycker så lika. Förhoppningsvis kan en sådan här undersökning väcka kommunerna och bidra till en förändring till att fräscha upp de lägenhetshus som är i behov av att målas om och således bidra till ett vackrare Sverige, säger Olof Holmer.

*I undersökningen som genomfördes 2015 av Sveff, Sveriges Färgfabrikanters Förening tillsammans med YouGov, utsågs Arkitekthögskolan i Stockholm till Sveriges fulaste byggnad, följt av Turning Torso i Malmö och Globen i Stockholm.

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 20-23 maj 2016 har sammanlagt 1014 intervjuer genomförts med kvinnor och män i åldern 18-74 år via YouGovs internetpanel. Urvalet är representativt för kön, ålder och region.

Olof Holmer, VD Sveff, telefon: 070-950 70 19, e-mail olof.holmer@ktf.se
Niklas Sundström, presskontakt MSL Group, telefon: 070-209 65 05, e-mail: niklas.sundstrom@mslgroup.com