Globen målas om – får ny oväntad kulör

Högtryckstvättsrengöringen av Ericsson Globes exteriör förra året hjälpte inte, och den har nu återgått till den tidigare smutsgråa tonen. Stockholms stad har därför tagit beslutet att måla om fasaden av Ericsson Globe med en självrengörande, limegrön, färg. Ommålningsuppdraget kommer att genomföras av Sveriges Färgfabrikanters Förening, Sveff. Stockholm blir därmed unikt med en gigantisk limegrön byggnad, som hjälper till att bygga Stockholms varumärke som världens mest miljövänliga stad.

Förra året rengjordes hela utsidan av Ericsson Globe för första gången på 27 år. Trots att man använde sig av högtryckstvätt, har den vita färgen redan återgått till en smutsgrå ton. Stockholms stad har därför beslutat att måla om fasaden i en helt ny färg, som dessutom är självrengörande. Den nya färgen blir limegrön. Anledningen till den gröna färgen är att man vill undvika risken att återigen få en smutsgrå fasad samt att förstärka bilden av Stockholm som en miljövänlig stad.

Beslutet att genomföra ommålningen togs under hösten 2016 efter förhandlingar med olika aktörer inom måleribranschen. Uppdraget landade till slut hos kunskapssajten Allt om Målning, som branschorganisationen Sveff - Sveriges Färgfabrikanters Förening - ligger bakom.

− Vi är otroligt glada över att ha fått det här uppdraget eftersom vi tror att en ny färg kommer pigga upp stockholmarna som bor i närheten av Globen och för arenans besökare. Globen har idag en trist grå ton som inte ser särskilt inbjudande ut, och vi tror att den gröna färgen, som dessutom är självrengörande, kommer att uppskattas av alla då den smälter fint in i miljön, säger Olof Holmer, VD för Sveff.

Ericsson Globe invigdes 1989 och har sedan dess varit ett av Sveriges mest kända landmärken. Arenan visas ofta upp i samband med idrotts- och nöjesevenemang och har på så sätt blivit en symbol för Stockholm.  Att Ericsson Globe ska ha en inbjudande känsla och vara ett landmärke som svenskarna kan känna sig stolta över, var huvudanledningen till beslutet om ommålningen.

Olof Holmer, VD Sveff, telefon: 070-950 70 19, e-mail olof.holmer@ktf.se
Niklas Sundström, presskontakt MSLGROUP, e-mail: niklas.sundstrom@mslgroup.com