• Sveff/

Inredarnas bästa tips för att öka värdet på bostaden inför försäljning

När några av landets största inredare och stylister fick tycka till valdes vardagsrummet som rummet som bör målas om inför försäljnng för att bäst öka värdet på bostaden. Kunskapssajten Allt om Målning har under hösten genomfört en undersökning bland bostadsinredare, där alla var övertygade om att folk är mer benägna att köpa bostad om den är nymålad.

Under vintern 2017 genomförde kunskappssajten Allt om Målning en undersökning bland ett antal inredare och stylister där de bjöd på tips för hur man bäst ökar värdet på sin bostad inför försäljning. Resultaten är tydliga – ommålning är en enkel och viktig åtgärd som ökar chansen till lyckad försäljning. Vardagsrummet, och i vissa fall hallen, ses som det viktigaste rummet att måla om för en framgångsrik försäljning.

− Jag skulle rekommendera vardagsrummet eftersom det oftast är här som förstabilden på Hemnet är tagen. På så sätt lockar man spekulanterna till annonsen och skapar därigenom ett intresse för bostaden. Man får bara en chans till ett bra första intryck, berättar Jesper Laursen, grundare tilll Scandinavian Homes.

Inredarna framhäver dessutom att en ommålning är ett av de mest kostnadseffektiva sätt att öka värdet på bostaden.

− Jag tror att man får igen pengarna om man väljer att måla om sin bostad inför en försäljning, menar inredarna från byrån Fru Bohlin.

Även val av kulör spelar in vid försäljning av bostad. Vitt och ljusgrått är, enligt majoriteten av inredarna, attraktiva färger för att locka till sig köpare. Samtidigt är alla tillfrågade inredare övertygade om att folk är mer benägna att köpa bostad om den är nymålad.

− Jag är övertygad om att målning i de allra flesta fall är en god investering så länge förutsättningarna är de rätta. Man ska inte glömma att vad som anses vara ett renoveringsobjekt för dig kanske är en fullt inflyttningsbar bostad för mig. Fördelen med målning är att det kan få de flesta bostäderna att framstå som förhållandevis fräscha. Glöm inte styling för maximalt resultat, fortsätter Jesper Laursen.

Alla inredare som deltagit i undersökningen var överens om att potentiella köpare kan avstå från att lägga bud om bostaden pga. det färg- och kulörval som säljaren gjort, till exempel fondväggar i starka färger eller mönstrade tapeter. Om man har en begränsad budget och ont om tid kan man välja att måla om bara ett eller två rum inför en försäljning.

På Allt om målning finns guider för dig som planerar att måla väggar, innertak, golv, snickerier och mycket mer. Där kan du få handfasta tips och råd som hjälper dig att nå ett bra resultat. För ytterligare information besök alltommålning.se

Olof Holmer, VD Sveff, telefon: 08-783 82 43, e-mail olof.holmer@ktf.se

Niklas Sundström, kontakt MSLGROUP, telefon: +46 8 550 511 00, e-mail: niklas.sundstrom@mslgroup.com

I undersökningen har 6 inredare och stylister från olika håll i Sverige svarat på frågor om deras inställning till renovering och kulörer i samband med bostadsförsäljning. Svaren är baserade på deras egna erfarenheter.