Lägenhetshus är fulast bland byggnader i Göteborg

Under våren 2016 genomförde branschorganisationen Sveff tillsammans med YouGov en undersökning om vilken typ av byggnad på den lokala orten som är fulast. Bland byggnader I Göteborg ansågs lägenhetshus vara den fulaste typen av byggnad. Undersökningen är en uppföljning av Sveriges fulaste byggnad 2015*.

I årets undersökning som genomfördes av Sveff, Sveriges Färgfabrikanters Förening tillsammans med YouGov, tillfrågades svenskarna bland annat om vilken typ av byggnader är fulast i det lokala området. I svarsalternativen angavs en lista på tolv typer av vanligt förekommande byggnader. Bland byggnader i Göteborgsområdet nämndes lägenhetshus, följt av sjukhus och skolor som fulast.

̶ Det är inte häpnadsväckande att lägenhetsbyggnader anses vara fulast i lokalområdet. Förhoppningsvis kan en sådan här undersökning leda till en förändring så att kommuner och fastighetsägare fräschar upp de lägenhetshus som är i behov av att målas om, säger Olof Holmer, VD på Sveff.

Bland de lägenhetshus som nämndes var Biskopsgården och Frölunda. Ett par exempel på sjukhus var Östra Sjukhuset och Sahlgrenska sjukhuset.

På frågan om vilken typ av byggnad är fulast i det lokala området svarade närmare en femtedel (18 %) av svenskarna lägenhetshus, följt av en delad andraplats för busstationer (9 %), sjukhus (9 %), kommunhus (9 %) och skolor (9 %).

I undersökningen framgick även att en fjärdedel (25 %) av svenskarna i åldersgruppen 18-34 tycker att lägenhetshus är fulast, medan 14 % i åldersgruppen 35-54 tycker kommunhus. Även för unga svenskar utan familj, var lägenhetshus den typ av byggnad som var övervägande fulast (27 %).

*I undersökningen som genomfördes 2015 av Sveff, Sveriges Färgfabrikanters Förening tillsammans med YouGov, utsågs Arkitekthögskolan i Stockholm till Sveriges fulaste byggnad, följt av Turning Torso i Malmö och Globen i Stockholm.

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 20-23 maj 2016 har sammanlagt 1014 intervjuer genomförts med kvinnor och män i åldern 18-74 år via YouGovs internetpanel. Urvalet är representativt för kön, ålder och region.

Olof Holmer, VD Sveff, telefon: 070-950 70 19, e-mail olof.holmer@ktf.se

Niklas Sundström, presskontakt MSLGROUP, telefon: 070-209 65 05, e-mail: niklas.sundstrom@mslgroup.com