• Sveff/

Landskapsdjur och blomma, nu är det äntligen dags - Sveriges 25 landskap får sin egen landskapsfärg

Stockholm, 1 april - Det är så sant som det är sagt. Sveriges landskap har redan både landskapsdjur och växter. Nu har Sveriges Nationella Landskaps Samordnare (SNLS) också klubbat igenom att alla landskap ska få sin egen landskapsfärg för att hylla landskapens olikheter. Initiativet är på uppdrag av Sveriges Färg och Lim Företagare (SVEFF) och är något som de har arbetat med länge att få till. Ärendet godkändes idag och förväntas träda i kraft under juni 2022.

Att Sverige har både landskapsdjur och landskapsväxter har väl igen missat. Landskapsväxter kom till för över 100 år sedan och landskapsdjuren har funnits till sedan 1988. Nu år 2022 är det alltså dags för Sverige att tillsätta hela 25 olika färger till varje landskap. Bakom initiativet står SVEFF, Sveriges Färg och Lim företagare som också varit med och delat ut färgerna för respektive landskap. Färgerna är framplockade från NCS-systemet (Natural Colour System). Det är ett internationellt färgbeteckningssystem för att specificera, kommunicera och kontrollera färg inom olika sammanhang som design, arkitektur och tillverkning. Systemet innehåller 1950 standardfärger och ligger till grund för hur färgerna delas ut.

Det är oerhört roligt att det äntligen är dags att få till landskapsfärgerna. Vi har jobbat med detta länge och vi är otroligt nöjda med utfallet. Varje färg representerar landskapets färdigheter och styrkor” säger Olof Holmer, VD på SVEFF.

Landskapsfärgerna har valts ut genom en gedigen process där utvalda från varje landskap har fått vara med och tycka till. Bohuslän har inte helt oväntat fått sig tilldelade en havsblå kulör, samtidigt som Skåne har tilldelats en gyllengul färg som ska förknippas med landskapets växtligheter. Härjedalen däremot har tilldelats en brun kulör, med motiveringen att det matchar deras landskapsdjur – brunbjörnen.

Det var roligt men svårt att dela ut alla färger! Vi vill ju att alla ska bli så nöjda som möjligt och vara stolta för sin landskapsfärg, så det var viktigt för oss att hitta en koppling till varje landskap. NCS-systemet gjorde det dock enklare, det ger en bra överblick av vilka möjligheter färg har” avslutar Holmer.

Se bifogad landskapskarta för att se vilken kulör alla landskap kommer att få.

Lista över alla landskaps blivande färger:

1. Lappland S 0530-B

Sofia Wedsberg
Presskontakt MSL
E-mail: sofia.wedsberg@mslgroup.com

SVEFF, Sveriges Färg och Lim Företagare, är en branschorganisation för företag som importerar, tillverkar eller marknadsför färg och lack i Sverige. Den svenska färgbranschen är väl representerad inom SVEFF med en marknadstäckning på ca 95 %. Organisationen har ca 55 medlemsföretag, med en total omsättning på cirka 5 miljarder per år. SVEFF driver även sajten Alltommalning.se, med information om målning gentemot konsumenter och fastighetsbranschen.

Citat

Olof Holmer, VD på SVEFF.
Olof Holmer, VD på SVEFF.