Måla - enklaste renoveringen att göra själv hemma

Vid en kommande renovering hemma är det mest sannolikt att svenskarna själva skulle måla framför att tapetsera, visar en undersökning som Sveff genomfört i samarbete med YouGov. Anledningen - det är mer enkelt, praktiskt och går snabbare att måla än att tapetsera.

Det kan vara både kul och spännande att själv våga sig på ett renoveringsprojekt hemma. Enligt en undersökning som Sveff, Sveriges Färgfabrikanters Förening, genomfört i samarbete med YouGov, framkommer det att det är mest sannolikt att svenskarna målar om själva vid en kommande renovering hemma. Drygt sex av tio (63 %) anger att det är ganska eller mycket sannolikt att de själva skulle måla om hemma, följt av hälften (50%) som svarar att det är sannolikt att de själva skulle tapetsera och drygt var tredje (37 %) som anger att det är sannolikt att de själva skulle byta golv vid en kommande renovering hemma.

Sannolikheten att man själv skulle måla hemma vid en kommande renovering är något större bland åldersgrupperna 18-34 (68%) och 35-54 (68%) jämfört med åldersgruppen 55-74 år (54%).

Vidare uppgav 3 av 4 svenskar att anledningen till varför de skulle välja att måla väggarna framför att tapetsera vid en kommande renovering är för att det är enklare, följt av mer praktiskt att ha målade väggar (68 %) och att det går snabbare att måla än att tapetsera (65 %).

Det är jätteroligt för oss att veta att svenskarna hellre målar än tapetserar om de själva skulle renovera hemma. Förutom att det är enkelt, praktiskt och går snabbt så tror jag att det också kan bero på att det finns en ökning av information och instruktioner på nätet om hur man ska gå tillväga. Sedan kan det också vara så att man helt enkelt tycker det är kul med egna hemmaprojekt, säger Olof Holmer, VD på Sveff. Sveriges färgfabrikanters förening.

Undersökningen är genomförd av marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 26-30 augusti 2015 har sammanlagt 1509 intervjuer genomförts med kvinnor och män i åldern 18-74 år via YouGovs internetpanel. Urvalet är representativt för kön, ålder och region.

Olof Holmer, VD Sveff, telefon: 08-783 82 43, e-mail olof.holmer@ktf.se
Julia Arhammar, presskontakt MSLGROUP, telefon: 073-075 46 10, e-mail: julia.arhammar@mslgroup.com