SVEFF vill måla Sverige rosa

Varje dag insjuknar cirka 20 kvinnor i bröstcancer. Med SVEFFs kampanj #målasverigerosa vill de på att uppmärksamma Rosa Bandet samtidigt som de skänker pengar till Cancerfonden. För varje publicerad bild med #målasverigerosa donerar SVEFF 200 kronor till Cancerfonden.

Under oktober färgas hela Sverige rosa med hjälp av företag, föreningar och privatpersoner. Syftet med Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj är att finansiera forskning, sprida kunskap om cancer och bedriva påverkansarbete. För att uppmärksamma detta kommer SVEFF att donera 200 kronor för varje upplagd bild med hashtagen #målasverigerosa.

– Vi är glada att vi tillsammans med våra konsumenter kan vara med och bidra. Vi hoppas att så många som möjligt vill måla något rosa och stötta Rosa Bandet och Cancerfonden. Tillsammans målar vi Sverige rosa, säger Olof Holmer, VD för SVEFF.

Kampanjen pågår hela oktober månad och pengarna skänks till Cancerfonden.

Bröstcancer är den vanligaste cancersjukdomen bland kvinnor - cirka 20 stycken insjuknar varje dag. Chansen att bli botad från bröstcancer har ökat de senaste årtiondena. Det beror främst på att allt fler fall upptäcks tidigt, och på att behandlingsmetoderna blivit bättre. För mer information gå in på www.cancerfonden.se.

Vill du vara med och bidra?

• Ta en bild på när du eller någon målar eller målat ett föremål rosa.
  • Lägg upp bilden tillsammans med hashtagen #målasverigerosa på Facebook eller Instagram.
  • För varje bild skänker SVEFF 200 kronor till Cancerfonden.
  • Glöm inte att ha öppet konto på Instagram så att hashtagen registreras.

För mer information om SVEFF: www.alltommalning.se.

Olof Holmer, VD SVEFF, telefon: 08-783 82 43, e-mail olof.holmer@ktf.se
Ebba Carlsson, presskontakt MSL, telefon: 0736-24 70 69, e-mail: ebba.carlsson@mslgroup.com

SVEFF, Sveriges Färg och Lim Företagare, är en branschorganisation för företag som importerar, tillverkar eller marknadsför färg och lack i Sverige. Den svenska färgbranschen är väl representerad inom SVEFF med en marknadstäckning på ca 95 %. Organisationen har ca 55 medlemsföretag, med en total omsättning på cirka 5 miljarder per år. SVEFF driver även sajten Alltommalning.se, med information om målning gentemot konsumenter och fastighetsbranschen.

Citat

Olof Holmer, VD för SVEFF.