Turning Torso – en av Sveriges fulaste byggnader

Enligt svenskarna är kommun- och polisbyggnader Sveriges fulaste byggnader. Detta visade en undersökning som Sveff genomfört i samarbete med YouGov. Andra byggnader som listades var bland annat köpcentrum, sjukhus och arenor. Bland byggnader i Malmö ansågs Turning Torso, Länsstyrelsen och Stadshuset vara bland Sveriges fulaste byggnad.

Sveff, Sveriges Färgfabrikanters Förening har i samarbete med YouGov genomfört en undersökning, där Sveriges fulaste offentliga byggnad har utsetts. Omkring var femte (22%) angav olika kommunala byggnader samt polishus och tingsrätter som Sveriges fulaste byggnad. Hälften (49%) var dock osäkra och kunde inte namnge någon specifik byggnad.

Bland de svarande kom ett flertal kommunala byggnader i Malmö upp på listan men det var framförallt Turning Torso som nämndes. Ett fåtal ansåg även att Länsstyrelsen och Stadshuset kvalade in på listan. Utöver dessa nämndes även bland annat Emporia, Malmö arena och Entré Malmö.

Andra byggnader som nämndes frekvent inkluderade sjukhus, köpcentrum och arenor. Det går även att se att respondenterna finner parkeringshus och centralstationer som goda kandidater till Sveriges fulaste byggnad.

Undersökningen är genomförd av marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 26-30 augusti 2015 har sammanlagt 1509 intervjuer genomförts med kvinnor och män i åldern 18-74 år vi YouGovs internetpanel. Urvalet är representativt för kön, ålder och region.

Olof Holmer, VD Sveff, telefon: 070-950 70 19, e-mail olof.holmer@ktf.se
Teresia Varaona Precht, presskontakt MSL Group, telefon: 070-582 25 93, e-mail: teresia.varaona@mslgroup.com