Yngre väljer målade väggar i störst utsträckning

Enligt en färsk undersökning* genomförd av SIFO Research International är det de yngre personer mellan 15 och 29 år som i störst utsträckning föredrar målade väggar framför tapetserade i hyreshus. Undersökningen visar även att det är de äldre som känner att de har störst möjlighet att påverka valet av ytskiktet.

En av tre i åldersgruppen 15-29 år föredrar enbart målade väggar i sin hyresrätt. Fördelarna med målade väggar i flerbostadshus är många, både för hyresgästen och för fastighetsförvaltaren. – Nästan alla våra hyresgäster väljer målade väggar efter som resultatet blir mycket snyggare än att välja en tapet från de lägre prisnivåerna. Att måla väggarna ger dessutom ett mycket billigare underhåll på lång sikt och om hyresgästen vill byta kulör kan de enkelt måla om själva säger, Patrik Nilsson förvaltare på RINS Fastighets AB. – Det är både billigare och mer praktiskt att måla. Det är roligt att se att allt fler börjar inse fördelarna med målade väggar, säger Olof Holmer, VD på Sveff (Sveriges Färgfabrikanters Förening). Undersökningen visar även att det är de äldre som känner att de har störst möjlighet att påverka valet av ytskiktet, där nästan 60 procent av de som är 50 år och äldre känner att de har en stor möjlighet att påverka. Samma grupp väljer även att ha lika mycket målat som tapetserat. Boende i södra Sverige vill ha målade väggar i störst utsträckning. I maj tidigare i år genomför SIFO Research Internationals, på uppdrag av Sveff, en undersökning baserades på svar från 500 fastighetsförvaltare. Resultatet visade att 71 procent av fastighetsförvaltarna anser att hyresgästen har stor möjlighet att påverka ytskiktet i flerbostadshus. Undersökningen visade även på en femtioprocentig ökning av målade väggar i flerbostadshus. Hela sjuttiofem procent av fastighetsförvaltarna ansåg att det är mer praktiskt att måla en vägg än att tapetsera den. En majoritet av förvaltarna ansåg även att det går snabbare och att det är billigare att måla en vägg än att tapetsera den. Sveff driver en långsiktig kampanj för att öka kunskapen om fördelarna med att måla. Kampanjen riktas mot både konsumeter och fastighetsägare. Läs gärna mer på Sveff:s kampanjsida: http://www.malaovertapeten.nu/ Som en del i denna kampanj har Sveff tagit fram en broschyr som heter, Måla mer! Läs gärna broschyren här: http://www.sveff.se/Mala_Mer_080313.pdf * Resultaten baseras på undersökningen gjord via SIFO Research International på uppdrag av SVEFF, där 500 telefonintervjuer med personer som bor i flerbostadshus genomfördes.