Dags för Snöskoter-SM i stadioncross

Lördagen den 5 februari avgörs vem som vinner årets svenska mästerskap i stadioncross för snöskoter i samband med SM-veckan i Sundsvall. I startfältet återfinns förareliten från Sverige, Norge och Finland.

Totalt 30 förare från Sverige, Norge och Finland har kvalificerat sig till SM-veckan. En konstgjord bana har byggts upp i snö, enbart för lördagens tävling. Stadioncross är en variant av skotercross. Den största skillnaden är att banan är betydligt kortare och extremare. Kännetecken för Stadioncross, är korta intensiva heat, höga extrema hopp och så kallade whoopisar. Tack vare den korta banan får publiken bra översikt.

Alla förare kör 3 kvalheat på ca 5 minuter. De sju förarna med högst poäng efter kvalheaten går direkt till final. Förarna på plats 8-17 kör ett sista chansen heat där ettan, tvåan och trean går vidare till den stora finalen. I finalen möts de 10 bästa förarna och där räknas inga poäng. Det är först över mållinjen efter ca 10 minuter som gäller.

Bakom arrangemanget står de båda företagen NTS Timing och NE-MPE med lång erfarenhet inom event och idrottsarrangemang.

- Vi vill skapa ett arrangemang som är lika mycket för förarna som för publiken. Tävlingen kommer bli en uppvisning i fart, färg och ljud, säger Niklas Eilegård, VD på NE-MPE.

I Sverige har det körts tävlingar i snöskoter sedan 60-talet. Tävlingarna körs i huvudsak från Dalarna i söder till Norrbotten i norr. Största grenen inom snöskoter är idag skotercross men det finns även backe, enduro och dragracing. Just dragracing körs året runt. På vintern kör förarna på snö eller is och på sommaren på asfalt eller gräs. På sommaren körs även kortare backtävlingar eller skotercrosstävlingar på gräs eller bark. Uppvisningstävlingar på vatten är också vanliga. För att få tävla i snöskoter krävs en tävlingslicens från en klubb som är medlem i SVEMO.

Klassen som körs i Stadioncrossen är Pro Open. Maskiner är specialbyggda för snöskotercross och går ofta inte att köpa i butik. De väger knappt 200 kg och har ca 150 hästar under huven. En Pro Open maskin får trimmas så långt greppet och motorn klarar av.

För ytterligare information, kontakta:

Niklas Eilegård, NE-MPE, +46 705-53 04 00, info@ne-mpe.se

Marcus Frändén, NTS Timing, +46 70-533 16 41, marcus.franden@svemo.se

Stefan Lang, Kommunikationsansvarig SVEMO, +46 11 23 10 97, stefan.lang@svemo.se