Förarlistan för X-trial SM i Umeå klar

Report this content

Fredag den 17 januari är det dags igen för X-Trial SM i Fotbollshallen Nolia i Umeå. X-Trial har blivit en publikfavorit på de senaste årens SM-vecka med balanskonst på hög nivå. Tidigare år har vi sett en nordisk kamp då detta SM är öppet även för deltagare från andra länder.

Under SM-veckan i Umeå kommer förare från Sverige, Norge och Finland återigen drabba samman och detta sker på fredagen i Fotbollshallen på Dragonens idrottscenter.

I startlistan hittar vi 11 förare fördelat på 8 svenska, 2 norska och 1 finsk.

- Som favorit måste naturligtvis regerande svenske, och europeiske, mästaren från Falun ifjol, Eddie Karlsson, gälla. Hemmahoppet heter Emil Ahrling som här får chansen att mäta sig med den nordiska eliten. Säger Annika Pettersson, Sportchef, Svemo.

Startlista:

Förnamn Efternamn Klubb Maskin Team
Dennis Ekberg Kinna MK
Eddie Karlsson Kungsbacka TK JTG300 ES Trialteam
Emil Ahrling FMCK Umeå
Ivar Norum HobØl Motorklubb Ossa300 ES Trialteam
Marcus Eliasson BMK Uddevalla Beta Evo 300
Marcus Igelström Finspong TC Sherco ST 300 Racing
Martin Lagergren Finspong TC
Ole Kristian SØrensen Flosta Trial klubb Sherco300 Paxau Team Motorsyklisten
Rasmus Haglund Kinna MK Beta 125cc
Timo Myöhänen HäMK Beta300
Tobias Johansson Kungsbacka TK JTG300 ES Trialteam

Hur går det till

X-trial körs med motorcykel på en bana uppbyggd av konstgjorda hinder, så kallade sektioner. Sporten handlar inte om fart utan balans där det gäller för förarna att ta sig fram genom sektionerna utan att sätta ner fötterna. Varje fotnedsättning genererar en prick och den med minst antal prickar vinner.

Fakta

Tävlingen börjar med en kvalomgång där förarna kör fyra sektioner var två gånger. De sex bästa går vidare till huvudtävlingen. Huvudtävlingen inleds med en semifinal där man börjar man med en parallellsektion där förarna kör mot varandra. Sedan körs fyra vanliga sektioner.

De fyra bästa förarna går sedan vidare och gör upp om SM-guldet i ytterligare en omgång i parallellsektionen för att sedan avsluta med tre vanliga sektioner. Varje förare tillåts ha en så kallad ”Minder” med sig i sektionerna vars jobb är att fånga både förare och motorcykel om det skulle behövas.

Visste du att...

... X-trial SM kördes för första gången i samband med SM-veckan i Sundsvall 2011.

... en trialmotorcykel väger ca 80kg

... Eddie Karlsson är regerande svensk mästare i X-Trial samt EM segrare i Trial 2013.

… SM i X-Trial körs som en öppen tävling vilket innebär att det även finns utländska förare på plats.

Läs mer på:

www.x-trial.se

www.svemo.se

Stefan Lang
Kommunikationsansvarig
Svenska Motorcykel och Snöskoterförbundet
Tfn. 011-23 10 97
stefan.lang@svemo.se

Svenska Motorcykel- och Snöskoterförbundet (Svemo) samlar alla som vill träna och tävla med motorcykel och snöskoter. Förbundet bildades 1935 och består idag av 550 klubbar med tillsammans 125 000 medlemmar över hela Sverige. Våra grenar är motocross, enduro, speedway, isracing, roadracing, dragbike, trial, supermoto, minimoto, sidvagn, snöskoter och isbana/backe.

Taggar:

Citat

Annika Pettersson, Sportchef, Svemo.