Lag-VM silver till endurotjejerna

Efter sex dagars hårt kämpande lyckades det svenska tjejlaget köra hem silvret vid Six Days, Lag-VM. Jessica Jönsson, Emelie Karlsson och Sanna Bergman representerade Sverige i tävlingen som genomfördes på Sardinien, Italien.

Australien visade styrka genom hela tävlingen och vann före Sverige med Frankrike på en tredjeplats. Jessica Gardiner, Australien var individuellt bästa tjej över hela tävlingen där Jessica Jönsson storstilat var tvåa och Emelie Karlsson femma.

- Det var en bra prestation av tjejerna som visar att vi är på rätt väg. Efter de givna förutsättningarna presterade alla efter vad man kan begära. Nu höjer vi målsättningen i framtiden, säger Vanja Kollmann, lagledare.

Det svenska herrlaget, Trophylaget, slutade sjua. Frankrike vann före USA och Italien. Jesper Börjesson var bästa svensk totalt på en 29:e plats.

Frankrike tog även hem segern i juniorklassen. Italien var tvåa före England och Sverige blev femma. Vid sista dagens motocrosstest blev Robert Kvarnström tvåa totalt i juniorklassen. Robert var även bästa svensk totalt på sjätteplats.

Stefan Lang
Kommunikationsansvarig
Svenska Motorcykel och Snöskoterförbundet
Tfn. 011-23 10 97
stefan.lang@svemo.se

Svenska Motorcykel- och Snöskoterförbundet (Svemo) samlar alla som vill träna och tävla med motorcykel och snöskoter. Förbundet bildades 1935 och består idag av 550 klubbar med tillsammans 125 000 medlemmar över hela Sverige. Våra grenar är motocross, enduro, speedway, isracing, roadracing, dragbike, trial, supermoto, minimoto, sidvagn, snöskoter och isbana/backe.

Taggar:

Citat

Det var en bra prestation av tjejerna som visar att vi är på rätt väg. Efter de givna förutsättningarna presterade alla efter vad man kan begära. Nu höjer vi målsättningen i framtiden.
Vanja Kollmann, lagledare