Ny medaljskörd av svenskarna i Enduro-VM

Söndagen och sista dagens tävling erbjöd moln och fantastisk publik som hejade fram förarna i tävlingsspåren. Svenskarna fortsatte visa framgaffeln med nya fina placeringar.

I klass E3 kopierar Joakim Ljunggren lördagens resultat och tar hem en ny tredjeplats. Den näst intill omutlige fransmannen Christophe Nambotin tar hem ännu en seger, 11 av 12 segrar under årets serie. Jocke har i och med gårdagens tredjeplats tagit klivet upp på andraplats i totalsammanställningen.

- Den här helgen var ok för totalsammanställningen. Jag hade förhoppningar om att försöka slå de här grabbarna (Nambotin och Leok), men de var otroligt snabba den här helgen. Det bästa med den här helgen var all publik som jublade vid varje test.

Under lördagen tog Johan Edlund hem tredjeplatsen i juniorklassen, men idag blev det en ny svensk som fick ta klivet upp på pallen. Robert Kvarnström, som var bra med även igår, körde riktigt bra och kunde köra in på en tredjeplats efter Mathias Bellino, ITA och Daniel McCanney, ENG.

- Jag hade en väldigt tuff dag idag, men försökte verkligen köra för att ta hem den här tredjeplatsen. Jag hade en väl fungerande hoj och gjorde mitt bästa och jag är verkligen glad att jag lyckats göra det här framför all publik, avslutar Kvarnström.

Jonas Edlund kämpade sig i mål som sexa och placeringen efter hittar vi Linus Fasth.

Igår brons, idag silver, Oliver Nelson fortsätter att imponera och tog idag ytterligare ett kliv högre upp på prispallen. Den redan klare mästaren i ungdomsklassen (EY), italienaren Giacomo Redondi, vann även idag. Trea blev Jamie McCanney, ENG.

- Det har gått riktigt bra idag och det har flytit på lite bättre än igår, säger en nöjd Oliver.

Det här är den enda VM-deltävlingen som Oliver kommer att köra i år och kommer inte köra i Finland kommande helg. Segraren i klassen Redondi funderar på att gå upp en klass och tävla bland juniorerna.

Bland de övriga svenskarna hittar vi Albin Elowson på en fin 5 :e plats följd av Lars Löfgren, Jesper Börjesson, Erik Ljungberg och Adam Broström. Mycket bra kört av dessa unga grabbar.

Anders Eriksson, som gjorde come back i VM-serien, gjorde en bra tävling och körde in på 9 :e plats i klass E1. I E2 blev Olle Löthman bästa svensk med en 10 :e plats.

Nu drar förare med team över till Finland för att delta i nästa deltävling som körs i Heinola.

Resultat totalsammanställning :

För ytterligare information, kontakta:

Annika Pettersson , Svemo, 070-531 86 64

Svenska Motorcykel- och Snöskoterförbundet (SVEMO) samlar alla som vill träna och tävla med motorcykel och snökoter. Förbundet bildades 1935 och består idag av 550 klubbar med tillsammans 125 000 medlemmar över hela Sverige.

Taggar: