Fler svenskar vill jobba från sina fritidshus i vår

Drygt en av tre tror att distansjobb från fritidshus kommer normaliseras

I en ny undersökning genomförd av Novus på uppdrag av Svensk Adressändring visar resultaten att bland de svenskar som har tillgång till fritidshus funderar drygt var tionde (13%) på att jobba mer från sitt fritidsboende i vår än innan pandemin. Ytterligare en dryg tiondel (11%) uppger att de kommer tillbringa hälften av arbetstiden eller mer under våren i ett fritidshus. Undersökningen visar också att drygt en av tre (34%) tror att distansjobb från fritidsboende kommer normaliseras efter pandemin.

• Vi tolkar siffrorna som att relativt många ser framför sig att jobba från ett fritidshus under en längre tid i vår eftersom nya arbetssätt och den flexibilitet som följts av pandemin gör det möjligt för stora grupper, säger Carin Andersson, VD, Svensk Adressändring

I spåren av pandemin kan nya arbetssätt skönjas. Hur det kommer påverka var vi jobbar på lång sikt är för tidigt att säga, men klart är att betydelsen av var vi geografiskt utför vårt arbete har förutsättningar att minska. Och därmed kan det skapas möjligheter att välja arbetsställen som i högre utsträckning går att kombinera med andra livsval.

• Stämmer det att distansjobb från fritidshus normaliseras kommer dubbelboende nog bli vanligare. Redan i vår kanske delar av vår landsbygd kan tillvarata de möjligheter som en förlängning av vistelserna innebär. För den enskilde öppnas möjligheter att kombinera arbete med högre livskvalitet men också nya rutiner att hantera, säger Carin Andersson.

Ett dubbelboende som innebär mer delad tid mellan permanentboende och fritidsboende kan innebära till exempel att man kan behöva se över tjänster som internet, el och försäkringar och begära tillfällig eftersändning. Svensk Adressändring har tagit fram en checklista för att underlätta dubbelboende: https://www.adressandring.se/info/checklista-jobba-fran-lantstallet

Viljan att jobba från landet verkar vara särskilt stor i gruppen som inte har tillgång till fritidshus där två av tre uppger att det skulle jobba från ett fritidshus, om de hade tillgång till något.

• Det är en väldigt hög siffra som verkligen fångar drömmen som många har att tillbringa mycket tid på landet, avslutar Carin Andersson

Sammanfattning av resultatet från Novus-undersökningen:

• Drygt en av tio (13%) med tillgång till fritidsboende uppger att de kommer jobba mer från sitt fritidsboende än innan pandemin
  • Ytterligare drygt en av tio (11%) uppger att de kommer jobba ungefär hälften av tiden från landet eller mer
  • Av de som inte har tillgång till fritidsboende uppger två av tre att de skulle kunna tänka sig att jobba från landet i vår
  • Av samtliga tillfrågade uppger en av tre (34%) att de tror att jobba på distans från fritidsboende kommer normaliseras efter pandemin
  • Av samtliga tillfrågade uppger knappt en av tre (30%) att de tror att service och utbud kring fritidsboende kommer öka i och med att fler jobbar på distans från sitt fritidsboende

För mer information, vänligen kontakta:

Josefine Wahlby, presskontakt Svenska Adressändring, 070-787 01 61

E-post: Josefine.Wahlby@adressandring.se

Resultat med diagram samt teknisk information kan fås på begäran

Om undersökningen

Undersökningen omfattar 1685 intervjuer och är genomförd via webb-intervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel som ger representativa resultat.

Undersökningen genomfördes 26 mars - 28 mars 2021.

Om Svensk Adressändring

Svensk Adressändring AB ägs av PostNord och Citymail och samlar in adressändringar från Skatteverket, privatpersoner och företag i hela landet och vidareförmedlar dessa till ett 20-tal postoperatörer. Svenska Adressändring erbjuder även tjänster kopplade till adressändring såsom eftersändning, tillfällig adressändring, adresslås och pausning av posten.