Årets Betongpriser utdelade på Betonggalan

Betonggalan hade i år temat Ung&Tung och riktade sig mot ungdomar för att lyfta fram betongsektorn som en attraktiv arbetsgivare. Galan stöds av 23 sponsorer och drygt 100 av de 820 deltagarna är studenter. Övriga fördelas mellan arkitekter, konstruktörer, entreprenörer, byggherrar och anställda.

Här följer vinnarna med samtliga nomineringar::

Årets Betongforskare:
Oskar Larsson, LTH, tel. 0706-069822

Årets Miljöpris:
Klimatkontrakt för Hyllie
Mottagare Katarina Pelin, miljödirektör Malmö kommun, tel. 0709-342014

Årets Betonga
rkitekt
Petra Gipp, P Gipp Arkitektur, tel. 0706- 62 90 95

Årets Betongdesigner:
Amalia Årfelt, tel 0706-370470

Årets Betongentreprenör:
Kjell Johansson, NCC, tel. 0706-404908

Årets Betongkonstruktör
Åke Solfeldt, WSP, 070-577 64 66

Årets Montageledare:
Krister Collin, Starka, tel 0702-61 25 32

Motiveringar:

Oskar Larsson, LTH
Motivering:
Oskar Larsson disputerde i våras på en avhandling om temperaturgradienter och temperaturspänningar i lådbroar. I projektet har temperaturfördelningar simulerats i konstruktioner med datormetoder på basis av klimatdata från SMHI, med syfte att definiera extrema scenarier som kan användas för säker projektering av nya broar och utvärdering av existerande broar. Resultaten visar att det rekommenderade temperaturvärdet från byggnormen innebär att spänningen överskattas, vilket kan medföra att onödig armering läggs in. Det är alltså bättre att direkt använda klimatdata från en kort period för att beräkna spänningarna eftersom det ger en mer realistisk nivå än de givna normvärdena.

Petra Gipp
Motivering: Petra Gipp har arkitektur i blodet. Projekten har alltid en säregen, nästan abstrakt lätthet, oavsett om det är betong eller trä eller båda i kombination. Man står inför en arkitektur där ytan strävar bortom rummet och volymer upplöses av ljuset. Refugium i Kiviks konstpark eller gymnastiksal i Sickla, samma nästan grafiska lätthet som om rummen bara tillfälligt lånar våra kroppar.

Årets Betongkonstruktör
Åke Solfeldt, WSP
Motivering: Åke Solfeldt har varit uppdragsansvarig för de prefabricerade betongkonstruktionerna i Stockholmsarenan. Prefabstommen utgör ett gigantiskt 3D-pussel med ca 18 000 olika bitar, där få är helt lika (i motsats till vad som är normalt i prefabstommar). Detta har lett till lösningar bortom gängse prefabstandard §och till knutpunkter av sällan skådad komplexitet. Arbetet har skett under stark tidspress och utifrån förutsättningar, som i många avseenden varit skissartade och dessutom ändrats under arbetets gång. Flera olika team av projektörer har arbetat parallellt för att hinna med, därav två i Finland. Totalt har ca 13.000 ritningar producerats, samt granskats innan de skickats vidare till elementfabrikerna.

Kjell Johansson, NCC
Motivering: Har genom stor entusiasm och gediget betongintresse bidragit till utvecklingen av det platsgjutna byggandet oftast med inriktning på stora och komplicerade anläggningsprojekt . Han har i framgångsrikt drivit prestigeobjekt som Bl.a Arlandabanan, Pir F på Arlanda flygplats och Midgårdsbadet som varit nominerat till årets betongbyggnad 2011. Kjell har under hela sitt yrkesverksamma liv varit en engagerad betongbyggare och hans ledstjärna är kvalitet och att ingenting är omöjligt.

Krister Collin, Starka
Motivering: Nomineras bland annat för sina insatser vid Kristianstad Arena och P-huset i Malmö hamn. Idag är han verksam vid Rådhuskvarteret i Kristianstad som byggs om till ett nytt kommun- och regionhus som ska stå klart vid nyår 2014. Han är mycket omdömesgill, lätt att samarbeta med, lugn och sansad och har ett gott förtroende hos kunderna.

Amalia Årfelt
Motivering: Amalia Årfelt är konstnär och bor i Stockholm, hennes arbeten är föreställande. Hon målar, skulpterar och är grafiker. Amalias egensinniga betongskulpturer blir man glad av och skrattet finns oftast i närheten.
Djur är ett återkommande motiv. De kan ha så olika uttryck. Jag känner mig mycket friare med djur än med människor. Även djur kan få mänskliga karaktärer. Och de är tänkande varelser med känslor. Det speglar sig i deras kroppsspråk, ansiktsuttryck och hållning”, säger Amalia Årfelt. Ett unikt konstnärskap som är både naivt och koloristiskt. Amalias är representerad i flera offentliga miljöer bland annat finns hennes glada grisar som klätterskulptur på Lillskansen i Stockholm.

Klimatkontrakt för Hyllie, Malmö stad, E.ON och VA SYD-
Motivering:
Hyllie ska bli Öresundsregionens klimatsmartaste stadsdel. I klimatkontraktet för Hyllie är målet att energiförsörjningen till 100 procent ska bestå av förnybar eller återvunnen energi senast 2020. Visionen för Hyllie finns undertecknat i det klimatkontrakt som ingicks mellan Malmö stad, VA SYD och E.ON i februari 2011. Byggnaderna ska minimera användandet av energi när andelen fossila bränslen är som högst i energiproduktionen. För att klara denna utmaning måste byggnaden optimeras för att utnyttja sin värmelagrande förmåga maximalt. Betongens byggfysikaliska egenskaper kommer här att ha en avgörande betydelse. Dess goda förmåga att vara självreglerande kommer att utnyttjas och även dess goda värmelagrande förmåga.

För mer inforamtion och pressbilder kontakta:
Roger Andersson
Chefredaktör