Betongindikatorn redovisar varierad betongproduktion under sommaren

Betongindikatorn är tillbaka efter sommaruppehållet och publicerar nu det samlade resultatet av juni, juli och augusti.

- Vi ser en varierad produktion under sommarmånaderna kommenterar Malin Löfsjögård, VD Svensk Betong. Jämfört med samma månad föregående år var juniresultatet positivt både för Hus och Infrastruktur, juliresultatet negativt för båda kategorierna och i augusti var det negativa siffror för Hus men positiva för Infrastruktur.

- Den totala betongproduktionen för 2015 låg för första halvåret generellt över förra årets produktion med undantag för april. För juni ser vi positiva siffror medan juli går ned men i augusti är vi i stort sett i nivå med föregående år. Totalt sett innebär det fortsatt bra nivå på den totala betongproduktionen, säger Malin Löfsjögård.

- Preliminär statistik från SCB visar på ökat flerbostadsbyggande och vi får även positiva signaler från flera av våra medlemmar. Förhoppningarna är därför goda om fortsatt bra utveckling av den totala betongproduktionen även under resterande tertial, avslutar Malin Löfsjögård.

Bilaga: Betongindikatorn jun-jul-aug 2015.

Om Betongindikatorn

Betongindikatorn är Svensk Betongs branschindex, som månadsvis tar temperaturen på byggandet i Sverige genom att mäta och redovisa hur mycket betong som producerats för kategorierna Infrastruktur respektive Hus jämfört med föregående år samt uppskattad totalt betongproduktion i Sverige.

Betongindikatorn bygger på dagsfärska uppgifter lämnade av medlemsföretagen i Svensk Betong, en branschorganisation som representerar både företag som tillverkar betong och företag som tillverkar betongprodukter. Svensk Betongs 60-tal medlemsföretag finns på ett stort antal orter från norr till söder i landet.

* Uppskattad total betongproduktion per månad i Sverige. Diagram och tabeller bygger på månadsvis inrapporterad fakta från Svensk Betongs medlemsföretag, som har skalats upp för att motsvara total produktion i Sverige. Diagram och tabeller uppdateras kontinuerligt efter senaste data. Trendlinjen i diagrammet är utjämnad för att bättre beskriva den långsiktiga trenden i betongproduktionen.