Ludwig Zetterström omvald som ordförande för Svensk Betong

Vid Svensk Betongs stämma igår den 5 maj omvaldes Ludwig Zetterström (VD Swecem, representerar Swerock) som ordförande för branschorganisationen Svensk Betong.

• Jag tackar för förtroendet och ser med stor entusiasm fram emot att få fortsätta leda Svensk Betong, säger Ludwig Zetterström.
  • Betongbranschen och Svensk Betongs medlemmar arbetar intensivt med den pågående klimatomställningen. Detta arbete fortgår i snabb takt och redan idag finns klimatförbättrad betong med halverad klimatpåverkan. Tyvärr finns det fortfarande missuppfattningar och felaktigheter som beslutsfattare och politiker använder som argument att misskreditera vårt byggnadsmaterial. Vi har också cementkrisen som ännu inte är löst med allvarliga osäkerheter framåt. Här behövs agerande och tydlighet från politiken för att säkra långsiktigt hållbar och tryggad cementförsörjning i Sverige med kalkstensbrytning och cementtillverkning i Slite. Betong och cement behövs om Sverige klara samhällsutveckling, beredskap och klimatomställningen, avslutar Ludwig Zetterström.

Vid stämman omvaldes Joakim Bjelkstam (Thomas Betong AB), Jan Lagerstedt (Contiga AB), Stefan Ohlsson (Strängbetong AB) och Björn Koorem (LKAB Berg & Betong AB) som ledamöter samt Sara Löfgren (Skanska Industrial Solutions) valdes in som ny ledamot i styrelsen.  I styrelsen finns sedan tidigare Anders Knutsson (Betongindustri AB) och Filip Sten (Abetong AB).