Nya Ögon på Betong har fått en vinnare!

Idag delades priset ut till vinnarna i tävlingen Med Nya Ögon på Betong, ett betongcafé i entrén till Stockholmsmässan under Nordbygg den 5-8 april.

Stockholmsmässan/Nordbygg och Svenska Teknik & Designföretagen i samarbete med Svensk Betong samt Sveriges Arkitekter inbjöd i september 2015 till arkitekttävling för studenter om utformningen av ett besökscafé vid Nordbygg 2016.

Tävlingsuppgiften var att skapa ett innovativt, spänstigt, spännande och oväntat möte med betong, uttryckt i en fungerande cafémiljö på Nordbygg 2016 i Stockholm.

Tävlingens syfte var att få fram förslag till utformning av ett café som ska fungera som en kreativ mötesplats i mässmyllret samt även som informationspunkt för Svensk Betong.

Det som eftersöktes var nytänkande, spännande och roliga idéer – lösningar som visar på betongens möjligheter och goda egenskaper, samtidigt som de kombinerar praktisk funktion med en upplevelse för betraktaren.

Förslagen har bedömts efter de krav och önskemål som beskrivs i tävlingsprogrammet.  Innovationshöjd, att förstå materialets förutsättningar och utifrån detta visa på nya möjligheter Arkitektonisk gestaltning, förslagets utformning som helhetslösning, med tanke på rumslighet, proportioner, balans… etc. Funktioner, en sammantagen bedömning av förslagets kvaliteter utifrån rumsligt program som café och mötesplats Genomförbarhet, Hur väl förslaget går att genomföra från idé till färdig byggnad, med bibehållen kvalitet inom de tids- och ekonomiska ramar som satts upp i tävlingsprogrammet.

45 förslag lämnades in och bland dessa har juryn beslutat att tilldela första pris till förslaget Kolonnad av Anton Bogårdh och Anders Stenholm, KTH Arkitektur