Positivt totalt resultat första kvartalet för Betongindikatorn

Betongindikatorn för mars 2015 visar att det totalt har producerats ca 3 % mer betong än i mars 2014. Trendlinjen i diagrammet nedan fortsätter således att peka uppåt även denna månad, även om stigningen har mattats av något.

- Ser vi till de konjunkturprognoser som publicerats årets första kvartal går svensk byggindustri på hög takt. Främst är det bostäder och lokaler som driver utvecklingen. Något vi även ser i Betongindikatorn. Även om vi ser en viss avmattning i mars så har kategori Hus årets tre första månader i snitt haft 20 % ökning jämfört med samma månad föregående år, säger Malin Löfsjögård, VD Svensk Betong.

- Kategori Infrastruktur däremot har legat på minus första kvartalet jämfört med föregående år. Infrastrukturinvesteringar ligger i nivå jämfört med 2014 men satsningarna inom gruvindustrin har avtagit. Det kan vara en av förklaringarna till nedgången i kategori infrastruktur, fortsätter Malin Löfsjögård.

- En viktig faktor är även vilken fas respektive projekt befinner sig inom då vissa perioder är mer betongintensiva än andra. Förbifart Stockholm har nu fått klartecken att fortsätta men effekterna på betongproduktionen kommer att dröja lång tid då projektet inte har kommit så långt i processen. Men svensk betongindustri har kapacitet till ökad betongproduktion så utvecklingen under året blir intressant att följa. Totat sett ser vi ett bra första kvartal för totala betongproduktionen i Sverige avslutar Malin Löfsjögård.