Svensk Betong presenterar Betongindikatorn September 2014

Betongindikatorn för september månad redovisar positiva siffror för kategorin Hus både gällande totalt och arbetsdagsjusterat. För kategori Infrastruktur är det ett noll-resultat för totalt och ett fortsatt negativt resultat för arbetsdagsjusterat även om vi kan se viss förbättring gentemot juli och augusti i år.

Betongindikatorn är Svensk Betongs branschindex, som månadsvis tar temperaturen på byggandet i Sverige genom att mäta och redovisa hur mycket betong som producerats för kategorierna Infrastruktur respektive Hus. Betongindikatorn bygger på dagsfärska uppgifter lämnade av medlemsföretagen i Svensk Betong.

Det pågår en utveckling av Betongindikatorn för att ta fram en branschomfattande indikator som kommer att redovisa både den totala produktionen i volym varje månad samt en trendbeskrivning av utvecklingen. Jämförelse med produktionen för motsvarande period föregående år kommer att finnas kvar. Med den nya indikatorn kommer det bl.a. ges större möjlighet att kunna analysera och kommentera utfallet samt ge bättre underlag för företag verksamma i byggbranschen. Planen är att den nya indikatorn kommer att lanseras under november.