Uttalande i samband med regeringens godkännande av Cementas ansökan om förlängt tillstånd

Regeringen har idag fattat beslut om att ge Cementa förlängt tillstånd för att bryta ur den kvarvarande volymen kalksten i Slite som omfattades av det tidigare tillståndet. Den tillfälliga förlängningen gäller fram till 31 december 2022.

• Det är bra att regeringen nu tagit detta nödvändiga beslut för att undvika en akut situation med byggstopp inom kort. Men regeringen borde valt en längre period för tillståndet. För möjligheter att ställa om till andra alternativ och för Cementa att få ett nytt långsiktigt tillstånd handlar om betydligt längre tidsperiod, säger Malin Löfsjögård VD Svensk Betong.
  • Cement och betong behövs för samhällsutveckling och klimatomställningen där vi behöver långsiktiga villkor. En omställning till import tar flera år att få på plats och vi behöver också besked om fortsatt kalkstensbrytning och cementtillverkning i Sverige, säger Malin Löfsjögård VD Svensk Betong.
  • Vi lever dock fortfarande under hot om ett omfattande byggstopp och allvarliga konsekvenser för svensk ekonomi om regeringens beslut inte vinner lagakraft snabbt. Flera miljöorganisationer har sagt att de kommer att överklaga regeringens beslut till Högsta förvaltningsdomstolen. Skulle domstolen välja att ta upp målet och dessutom inhibera regeringens beslut kan vi snabbt vara tillbaka i en akut situation med risk för byggstopp, säger Malin Löfsjögård, VD Svensk Betong.