Vi har bestämt oss! Betongen ska bli klimatneutral

Sverige står inför två stora utmaningar. Vi ska bygga historiskt stora volymer av både infrastruktur och bostäder, och vi ska ställa om vårt samhälle till att bli klimatneutralt till 2045.

Nästan överallt i våra samhällen har materialet betong gjort samhällsbyggandet möjligt. Betong är ett fantastiskt material som idag inte rakt av går att ersätta, då det inte finns några reella alternativ som har betongens egenskaper. Betongen bidrar dock med stora koldioxidutsläpp, framförallt från cementtillverkningen.

Vi har bestämt oss! All betong ska vara klimatneutral senast år 2045. Därför startar vi tillsammans med regeringens tillsatte samordnare för Fossilfritt Sverige nu på allvar arbetet med att ta fram en färdplan för hur betongen ska bli klimatneutral. Detta lanseras idag tillsammans med en rad aktörer ifrån bransch, akademi och myndighetssverige på http://mobil.unt.se/asikt/debatt/gor-betongen-klimatneutral-4872542.aspx

Initiativtagare Betonginitiativet

Malin Löfsjögård, VD, Svensk Betong

Marcus Svensson, VD, ByggVesta Development