Kiruna har Årets bokbuss!

Report this content

Kirunas nya bokbuss får i år utmärkelsen "Årets bokbuss" av Svensk Biblioteksförening. De får priset ”för en flexibel och kreativ verksamhet.” Den svenska bokbussverksamheten firar i år 60-årsjubileum. Svensk Biblioteksförening instiftade priset ”Årets bokbuss” 1998 i samband med att bokbussverksamheten i Sverige då fyllde 50 år. Vinnaren av Årets Bokbuss får ett vandringspris som är en modell av den första bokbussen i Sverige.

I motiveringen skriver juryn vidare att ”Kirunas bibliotekssatsning innebär att alla kommuninvånare i sitt närområde har tillgång till bra biblioteksservice. I det vidsträckta område som bussen trafikerar erbjuds besökarna även möjligheter att se utställningar, lyssna till föredrag och att ta del av kulturarrangemang. Bokbussen är en arena för information, kunskap, litterära och musikaliska upplevelser samt även en plats för möten och vila. Kirunas bokbuss är en bokbuss i tiden och för framtiden.”

Priset delas ut under hösten i Kiruna.

I juryn har ingått: Sara Bengtsson, Uppsala, ordförande, Peter Axelsson, Stockholm, Anneli Friberg, Mjölby, Magnus Torstensson, Borås samt Leif Jutengren, representant för förra årets vinnare, Värnamo mobila bibliotek.

Fakta om Kirunas bokbuss:
Bokbussen besöker 32 byar, 4 skolor, 2 förskolor och dagmammor i Kiruna kommun.

Varje by och skola får besök minst var fjärde vecka. Bussen har ca 3500 medier bl.a böcker, cd och kassettböcker samt tidningar och tidskrifter, video och DVD-filmer.

Årsmodell: 2008
Chassi: Volvo
Byggare: Kiitokori
Längd: 12 m
Bredd: 2,5 m
Formgivning: Muungano Peter Thuvander, Martin Hedström.
Grafisk formgivning: Fredrik Forsberg
Datasystem: Book it med trådlöst nätverk i bussen.