Tingsryds bibliotek bäst på utlåning i hela landet

Report this content

Tingsryds invånare lånar klart flest böcker i Kronobergs län. Men man är inte bara bäst i länet, Tingsryds invånare är bäst i landet på att låna på sina bibliotek. Även när det gäller att låna barnböcker är Tingsryds invånare topp tre i landet. Dessutom är man den kommun i länet som satsar allra mest på sina bibliotek.

Svensk Biblioteksförening publicerar idag för sjunde året i rad rapporten Folkbiblioteken i Kronobergs län. Rapporten visar att Tingsrydsborna i genomsnitt lånar 14 böcker eller andra medier per invånare och år. Detta är nästa dubbelt så många som i riket i genomsnitt och en högre siffra än i någon annan kommun i landet. När det gäller att besöka sina bibliotek är invånarna i Tingsryd flitigast i länet, men inte i landet, med 10,5 besök per invånare och år.

När det gäller utlåning av barnböcker är Tingsryds invånare bäst i länet. Utlåningen av barnböcker uppgår här till fantastiska 46 böcker per barn (0-14 år) och år vilket är den tredje bästa siffran i landet. Också i Ljungby och Uppvidinge lånar barnen mycket, nära dubbelt så många böcker per barn och år som i riket i genomsnitt.

– Att biblioteken i Kronoberg, och då särskilt de i Tingsryd, lyckas så fantastiskt bra med utlåningen av barnböcker är mycket uppmuntrande. Att biblioteken förmår locka barn och unga är av största betydelse för att stärka dem i deras läsutveckling. För att lyckas med detta vet vi att ett aktuellt och bra utbud av litteratur och god tillgång på personal är avgörande, säger Niclas Lindberg, generalsekreterare på Svensk Biblioteksförening, i en kommentar till siffrorna.

I Tingsryd uppgår den totala driftskostnaden för biblioteken till 568 kr per invånare och år. Detta är den högsta siffran i länet och väsentligt högre än de 393 kr per invånare och år som är den genomsnittliga siffran i landet.

– Genom statistiska analyser har vi kunnat visa att det finns ett klart samband mellan hur stora resurser som satsas och hur attraktiv biblioteksverksamheten är. Större resurser gör det möjligt för bibliotek att satsa på mer personal, ett aktuellt utbud av böcker och andra medier, god tillgång till datorer, tidningar och tidskrifter och generösa öppettider. Allt detta är faktorer som gör att människor använder sig av sina bibliotek i hög utsträckning. De exceptionellt fina resultat biblioteken i Tingsryd visar, i kombination med det faktum att detta är den kommun i länet som satsar mest på sina bibliotek är ett bevis så gott som något på sambandet mellan resurser och resultat, säger Niclas Lindberg.

Rapporten bygger primärt på statistik från Kungliga biblioteket för år 2011 och finns tillgänglig på Svensk Biblioteksförenings hemsida www.biblioteksforeningen.org. Där presenteras 311 rapporter – en för varje län och kommun i Sverige.

Mer information:

Niclas Lindberg, generalsekreterare 08-545 132 33, 070-660 80 77

Anna Kåring-Wagman, utredare 08-545 132 42, 076-526 12 36

Svensk Biblioteksförening är en ideell, politiskt obunden, bibliotekspolitisk organisation som verkar för ett effektivt och dynamiskt svenskt bibliotekssystem av hög standard, för att den svenska bibliotekslagen tillämpas och utvecklas samt för biblioteken som ett värn för demokrati och yttrandefrihet. Föreningen har både bibliotek och enskilda personer som medlemmar och samlar drygt 3500 personer och institutioner inom svenskt biblioteksväsende.

Taggar: