Ny garantifond för företag auktoriserade enligt ”Trygg plåt”

Intresset för ”Trygg plåt”, auktorisationen för byggnadsplåtsföretag, ökar stadigt. Nu lanserar också Svensk Byggplåt en garantifond som kommer göra auktorisationen ännu mer attraktiv.

– Fördelarna med ”Trygg plåt” är många. Förutom att auktorisationen ger företaget en konkurrensfördel i upphandlingar och andra uppdragsförfrågningar, är det självklart också en kvalitetsstämpel och ett kvitto på att alla anställda på företaget är duktiga, yrkeskunniga och pålitliga plåtslagare som jobbar på rätt sätt, säger Rickard Lindskog, som är företagsrådgivare och ansvarig för auktorisationen på Plåt & Ventföretagen.

Nu lanseras även en garantifond som är till för alla företag som har blivit auktoriserade via ”Trygg plåt”. Det är Plåt & Ventföretagen som tillsammans med de sex största leverantörerna i Svensk Byggplåt, har gått ihop och bidragit till att skapa fonden.

– Vi har tillsammans med Svensk Byggplåt skapat en garantifond från vilken företag i framtiden kan söka ersättning om det, efter tio år, framträder en skada eller ett fel som beror på utförandet. Och det är endast fysiska följdskador som uppkommit som en direkt följd av fel som kan ersättas. Den som vill ansöka om ersättning måste inom tre månader efter vetskap om felet, anmäla detta till Svensk Byggplåt. Det är därför viktigt att bevara utlåtande från slutbesiktning, kontraktshandlingar och andra dokument som kan behövas vid en ansökan om ersättning.

Garantifonden är helt kostnadsfri för företag som är auktoriserade enligt ”Trygg Plåt” och för
att ett företag ska kunna få ersättning från Svensk Byggplåt krävs att de produkter som används i plåtentreprenaden har köpts eller tillverkats av Areco Profiles, Bevego, Lindab, Plannja, Prefa eller SSAB. Den som vill söka ersättning från garantifonden måste därför kunna visa upp underlag som bevisar vilken leverantör som sålt eller tillverkat materialet som använts i en entreprenad.

– Vi är glada att nu äntligen kunna få presentera en garantifond som gynnar hela branschen, då den ger beställaren samt även de auktoriserade plåtslagerierna, en extra trygghet. Garantifonden kommer att fungera som ytterligare en konkurrensfaktor i upphandlingar, ramavtal och liknande, säger Johan Lindström, ordförande i Svensk Byggplåt samt vd i Plåt & Ventföretagen.