Stål och byggplåt gjorde stilfull entré vid Nationalmuseums VIP-invigning

Efter fem års genomgående renovering var det igår kväll dags för Nationalmuseum i Stockholm att återinvigas. Det gjordes med pompa och ståt och 1200 VIP-gäster. Gästerna fick äran att slussas in i museet på den blå mattan, via en ståtlig portal, 100 meter blomsterrabatter och fotovägg. Allt konstruerat i rostrött corténstål.

Nationalmuseums helt nya upplevelse inomhus stod givetvis i centrum, men redan utmed kajkanten välkomnades VIP-gästerna av en spektakulär och för kvällen specialkonstruerad entré. En gåva till Nationalmuseum från Stålbyggnadsinstitutet och Svensk Byggplåt.

Entrékonceptet består av en gedigen stålportal, 100 meter blomsterrabatter, en belyst utskuren logotyp och en fotovägg. Inspirationen har hämtats från Nationalmuseums logotyp och färgnyanser. Själva entrékonceptet har utförts i hållbart svenskt corténstål som fått en naturlig patina från olika tidsintervaller, för att sedan inramas med nordisk natur och ljus. Efter invigningen kommer allt stål att återvinnas.

-        Det känns fantastiskt att kunna bidra till en fulländad återinvigning av ett av våra viktigaste svenska museum. Att temat för invigningen är dåtid, nutid och framtid passar byggplåtbranschen extra bra. Byggplåten står för gedigen hantverkskunskap i kombination med nya innovationer och utvecklandet av framtidens hållbara byggmaterial, säger Svensk Byggplåts ordförande Johan Lindström.

-        Eftersom stålet spelar en viktig roll i själva museibyggnadens uppdaterade arkitektur, är det extra kul att stålet får ta plats och fronta själva invigningen via en stilfull entré. Det visar på materialets möjligheter, betonar Björn Åstedt, vd för Stålbyggnadsinstitutet.

Det finns även tydliga anknytningar till stål och byggplåt i själva museibyggnaden. En av byggnadens mest imponerande uppdateringar är den eleganta och bärande stålkonstruktionen, bestående av 104 ståltrianglar, som bär upp vackra glastak över ljusgårdarna. Övriga yttertaket är täckt med avancerat kopparplåtslageriarbete – bara det är ett konst- och kulturarv. Därtill kommer en port, en trappa och andra interiöra detaljer utförda i elegant tombakplåt.

Entrékonceptet i stål är en gåva från Stålbyggnadsinstitutet och Svensk Byggplåt till Nationalmuseum.

Idé: SpoilConcept Communication
Projektledning: Far from standard
Tillverkning: Weatherproof Family

Samtliga plåtslageriarbeten på museibyggnaden har utförts av Oskar Jansson plåt & smide. Glaskupolens stålkonstruktion har ritats av Wingårdhs / Erik Wikerstål arkitektkontor, beräknats av Sweco Structures och tillverkats av Sjölins Smide.

Svensk Byggplåt är en branschorganisation som aktivt arbetar för att stärka och lyfta fram plåtens unika och förträffliga fördelar som byggnadsmaterial. Vi vill göra byggplåten till det självklara valet för alla typer av byggnationer och till en given beståndsdel i det framtida samhällsbyggandet. Vi arbetar för att fler ska upptäcka byggplåtens möjligheter och fördelar samt att den allmänna synen på byggplåt ska uppdateras. Byggplåten är hållbar, energismart, innovativ, kostnadseffektiv och gränslös. Svensk Byggplåt riktar sig till arkitekter, fastighetsägare, BRF:er och förvaltare, projekt- och byggledningskonsulter, privata hustillverkare och villaägare samt till plåtslagare och plåtkonsulter. Svensk Byggplåt representeras av i stort sett alla Sveriges ledande leverantörer inom byggplåt samt av Plåt & Ventföretagen som har cirka 950 plåtslageriföretag som medlemmar.

Det känns fantastiskt att kunna bidra till en fulländad återinvigning av ett av våra viktigaste svenska museum. Att temat för invigningen är dåtid, nutid och framtid passar byggplåtbranschen extra bra. Byggplåten står för gedigen hantverkskunskap i kombination med nya innovationer och utvecklandet av framtidens hållbara byggmaterial.
Johan Lindström, ordförande Svensk Byggplåt