Svensk Byggplåt är stolt partner till tionde upplagan av PLÅTPRISET

Report this content

Anmälan till PLÅTPRISET 2020 har nu stängt och 44 bidrag har nominerats. Vinnaren kommer, liksom föregående 9 år, att koras i samband med arkitekturdagen PLÅT. Nytt för i år är att Svensk Byggplåt har gått in som partner till PLÅTPRISET.

Bakom PLÅTPRISET står flera av plåtbranschens största aktörer, men för att kunna satsa än mer på att uppmärksamma hållbara stål och metaller i svensk arkitektur, har vi nu samlat hela branschen.

– För Svensk Byggplåt är det såklart en stor ära att få gå in som partner i PLÅTPRISET 2020. Det känns extra kul att det är 10-årsjubileum och vi ser fram emot att få vara med och prisa god svensk arkitektur, säger Johan Lindström, ordförande Svensk Byggplåt.

PLÅTPRISET 2020 tilldelas en svensk arkitektbyrå som under året 2019 färdigställt en byggnad på svensk mark, där plåtfasadens möjligheter tillvaratagits och maximerats utifrån aspekterna form, funktion, innovation och miljö.

Juryn för PLÅTPRISET 2020 består av arkitekterna:

Pye Aurell-Ehrström, Marge
Erik Andersson, Erik Andersson Architects
Jannice Johansson Steijner, steijner co create ab

samt representanter från byggplåtbranschen.

Finalisterna offentliggörs under vecka 2 och vinnaren presenteras i samband med PLÅT20, på Posthuset i Stockholm, den 13 februari 2020.

Läs alla nomineringskriterier för PLÅTPRISET 2020 på www.plat20.se/platpriset-2020/.

PLÅTPRISET 2019 gick till FOJAB för Lunds nya tingsrätt.

Läs om tidigare vinnare av PLÅTPRISET.

PLÅT år 2020 är ett samarbete mellan några av plåtbranschens ledande företag; Aurubis, Bevego, Ejot, FMH Stainless, Plannja, PREFA, Ruukki och SSAB.

Kontaktpersoner: Johan Lindström, Svensk Byggplåt, info@svenskbyggplat.se,

Åsa Ragnarsson, Far from standard, producent av PLÅT, asa@farfromstandard.se,

Svensk Byggplåt är en branschorganisation som aktivt arbetar för att stärka och lyfta fram plåtens unika fördelar som byggnadsmaterial. Vi vill göra byggplåten till en given beståndsdel i det framtida hållbara samhällsbyggandet och arbetar för att fler ska upptäcka byggplåtens möjligheter där lång livslängd, återvinning och återbruk står i fokus.

För Svensk Byggplåt är det såklart en stor ära att få gå in som partner i PLÅTPRISET 2020. Det känns extra kul att det är 10-årsjubileum och vi ser fram emot att få vara med och prisa god svensk arkitektur.
Johan Lindström, ordförande Svensk Byggplåt