Svensk Byggplåt bjuder på konsultation och presenterar återvunna plåtfasader på Nordbygg

Report this content

När Nordens största byggmässa slår upp sina portar på Stockholmsmässan i Älvsjö den 5 april, så finns Svensk Byggplåt på plats i monter C20:49. Varje dag kommer plåtkonsulter och materialexperter att finnas tillgängliga för alla som vill diskutera sina pågående eller kommande projekt. Eller kom förbi och bli inspirerad av våra arkitekturföreläsningar och för att hämta det senaste numret av arkitekturmagasinet MIA, som ges ut av Svensk Byggplåt.

Svensk Byggplåt delar monter med Entreprenörföretagen som återigen kommer att bygga upp den populära mötesplatsen Plåttorget i en monter, som blir 70 kvadratmeter stor. – Tanken med Plåttorget är att vi vill skapa en naturlig samlingsplats för branschfolk, leverantörer och medlemmar och se till så att de trivs, knyter nya kontakter och får ny kunskap, säger Johan Lindström, styrelseordförande i Svensk Byggplåt samt vd i Entreprenörföretagen.

Medan Entreprenörföretagen har medverkat på i stort sett alla Nordbyggmässor, så är det i år premiär för Svensk Byggplåt. – Svensk Byggplåt är en marknadsförening som arbetar för att vi ska få se mer plåt på svenska tak och fasader. Nordbygg är därför en viktig mötesplats för hela byggbranschen och huvudsyftet med Svensk Byggplåts medverkan är att marknadsföra föreningen och visa på plåtens fördelar och möjligheter samt att slå ett slag för hantverket, fortsätter Johan Lindström.

Plåttorget kommer att byggas upp i monter C20:49, mitt bland alla andra intressanta utställare inom plåtbranschen. Här ska besökarna kunna få titta och känna på olika plåtmaterial och det kommer också att finnas en scen för korta presentationer och seminarium. Det blir till exempel två föreläsningar kring hållbart byggande som främst riktar sig mot arkitekter. Tisdagen den 5/4 klockan 14, kommer till exempel Louise von Bahr och Johan Hiller från Equator, för att berätta mer om ett projekt som handlar om en återuppväckt och återvunnen plåtfasad. Och på fredagen den 8/4 klockan 14, ska Shabnam Seradji, Strängbetong, och Elise Grosse, arkitekt på White, hålla ett föredrag på temat: ”Omsmält miljonprogramsfasad – enligt Cradle to Cradle”.

Svensk Byggplåt delar plats med Entreprenörföretagen, i monter C20:49. Klicka här för att registrera dig för din fribiljett!

Svensk Byggplåt är en branschorganisation med syfte att stärka och lyfta fram plåtens egenskaper och fördelar. Byggplåt är hållbart, energismart, kostnadseffektivt, innovativt och gränslöst. Läs mer på www.svenskbyggplat.se

Svensk Byggplåt finns med på Nordbygg för att marknadsföra föreningen, visa på plåtens fördelar och möjligheter samt att slå ett slag för hantverket.
Johan Lindström, ordförande i Svensk Byggplåt