Bygglo fortsätter bryta mark

Byggsveriges sökmotor utmanar med egen lösning för sökordsannonser. Sökmotorn Bygglo lanserar ett egenutvecklat system för sökordsannonser. Med Bygglos Sponsrade länkar når annonsörer aktivt sökande yrkesverksamma i byggsverige på ett välbekant och effektivt sätt.

Det är det svenska informationsföretaget Svensk Byggtjänst som nu gör anspråk på en del av den ständigt växande annonsmarknaden för sökord. Företaget har utvecklat sin söktjänst Bygglo, www.bygglo.se, med ett system för sökordsannonser. Det är första gången som en nischad branschaktör sticker upp och utvecklar en egen teknisk lösning inom området för sökordsannonsering. – Vi är väldigt stolta. Det är få aktörer i Sverige som har förutsättningar att utveckla och introducera den här typen av annonssystem på egen hand, säger Erik Hellqvist, VD på Svensk Byggtjänst. Bygglos Sponsrade länkar ser ut och fungerar precis som de framgångsrika lösningarna som används av dagens generella sökmotorer. Fördelen med formatet är att det är dokumenterat effektivt; textbaserade annonser som visas i sökmotorns högerspalt utifrån det användaren söker efter. Svensk Byggtjänst är övertygat om att det finns utrymme för en fokuserad kanal med en tydlig inriktning som kompletterar de generella sökmotorernas erbjudande. – Det råder inga tvivel om att annonsformatet fungerar. Dessutom erbjuder vi en plattform där det stora informationsbruset är bortrensat. Kvar är motiverade användare med tydliga mål med sitt sökande, säger Mats Hultgren, projektledare och personen bakom sökmotorn Bygglo. Svensk Byggtjänst har utvecklat lösningen så att den kan introduceras på fler webbtjänster, den enda förutsättningen är att det finns en sökmöjlighet i dem. – Nu introducerar vi Sponsrade länkar i Bygglo och arbetar in formatet här. Men visst finns det förutsättningar för att anpassa lösningen även för andra webbplatser och branscher, säger Mats Hultgren. Byggsektorn är en av Sveriges enskilt största industrigrenar med en investeringsvolym på 261,8 miljarder kronor och sysselsatte drygt 300 000 personer år 2008 (Källa: SCB och Sveriges Byggindustrier). Bakgrund: Bygglo – startsidan och sökmotorn för byggsverige Bygglo är en nischad sökmotor (vertikal) som gör relevanta webbplatser i byggsverige sökbara. Bygglo vänder sig primärt till yrkesverksamma i byggsverige. Förutom en avancerad sökmotor erbjuder Bygglo bland annat även en kategoriserad översikt över företagen i byggsverige i Företagskatalogen, nyhetsbevakning av fler än 100 relevanta källor på webben, en jobb- och karriärsök samt möjlighet att söka och hitta bland alla utlysta offentliga upphandlingar inom hela EU. För mer info, kontakta: Mats Hultgren, projektledare Bygglo 070-629 00 84, mats.hultgren@byggtjanst.se.