Nya AMA Hus 08

Nu lanserar Svensk Byggtjänst nya AMA Hus 08 med tillhörande råd och anvisningar efter ett omfattande uppdateringsarbete. Den nya utgåvan, som med tiden ersätter Hus AMA 98, innehåller en lång rad nyheter. Många av dessa nyheter beror på den starka material- och teknikutvecklingen inom husbyggnad under senare år.

I den svenska byggsektorn är det sedan många år tillbaka vedertaget att hänvisa till texterna i AMA (Allmän Material- och Arbetsbeskrivning) som föreskrifter i tekniska beskrivningar. Detta förtydligar och förenklar kommunikationen mellan aktörerna inte minst i projekterings- och upphandlingsskedena. AMA finns både som webbtjänst och i bokform.
Tidigare har det gått tio till femton år mellan uppdateringarna av de fem olika AMA-delarna (Anläggning, Hus, VVS, Kyl och El).
– År 2006 beslutade vi att alla dessa delar ska förnyas vart tredje år i ett rullande schema. Vi inledde samma år revideringen av Anläggnings AMA 98 till AMA Anläggning 07, som blev klar i början av 2008, berättar Erik Hellqvist, vd på Svensk Byggtjänst som förvaltar och utvecklar AMA.

Omfattande utredningsarbete
Under 2007 påbörjades arbetet med att förnya Hus AMA 98 och RA (Råd och Anvisningar) 98 Hus. Utredningsarbetet har genomförts av 23 sakkunniga inom respektive teknikområde som AMA Hus behandlar. Under våren 2008 skickades remissförslaget ut till aktörerna i byggsverige och under hösten har den avslutande textbearbetning, inklusive beaktande av remissvaren, genomförts.
– Det är över lag mycket nyheter i AMA Hus 08 och RA Hus 08. Alla delar har mer eller mindre omarbetats. Många nyheter beror på den starka materialutvecklingen inom husbyggnad under det senaste decenniet, berättar Bo Samuelsson, projektansvarig för AMA Hus 08 och RA Hus 08.
Flera av nyheterna i AMA Hus 08 består av texter som varit införda i den kompletterande produkten AMA-nytt sedan förra ordinarie utgåvan 1998 fram till i år. Därutöver har nya inslag tillkommit bland annat efter önskemål från branschen eller på grund av den allra senaste tidens ändringar inom regelverk och standarder.

Mycket fuktfrågor
När det gäller förutsättningar för byggnation har mycket kretsat kring fuktfrågor med många bra synpunkter från remissinstanserna.
– Det handlar bland annat om kompletteringar som ger möjlighet till tydligare föreskrivning till exempel kring väderskydd för att undvika problem med fukt och mögel, förklarar Bo Samuelsson.
I RA Hus 08 har också nya rådstexter angående så kallad fuktsäkerhetsprojektering tillkommit, det vill säga hur man i förhand värderar fuktförebyggande åtgärder både före, under och efter byggtiden.
Kopplat till fuktfrågan finns även nyheter i delen om mätning, till exempel kring hur man mäter fuktkvoten i trä. Denna nyhet är kopplad till att man fått nya klasser för målfuktkvot inom träindustrin och nya regler i BBR. I slutändan handlar det om hur fuktigt trä får vara vid byggnation för att inte leda till mögelproblem.
I kapitlet om mätning finns även vissa nyheter kring fuktmätning i betong.

Nya material
I kapitlen om tätskikt och skivor har nya texter och figurer tillkommit främst på grund av att många nya material och metoder har utvecklats.
– När det gäller plåt finns nu materialet titanzink med och delen om korrosionsskydd har reviderats eftersom kraven ändrats som en följd av att den yttre miljön blivit mindre korrosiv – en positiv följd av de senare årens miljöarbete, säger Bo Samuelsson.
Putsfasader och fuktproblem har varit ett omdebatterat ämne under de senaste åren. Här finns också en del nyheter i AMA Hus 08 och RA Hus 08.
– Tunnputssystem på isolering finns inte med i AMA Hus 08, däremot återfinns nu viss rådstext i RA Hus 08 då systemen inte ännu kan anses var välbeprövade. Delen om tjockputs har utökats och uppdaterats. Ett nytt inslag gäller de nya typerna av så kallat organisk puts, berättar Bo Samuelsson.
När det gäller kapitlet om skivor i AMA Hus 08 så har hela strukturen ändrats på grund av det stora antalet nya material.
Inom målning har man tydliggjort att det vid föreskrivning gäller att välja mellan AMA-s målningskoder eller Målarmästarnas egna system med beskrivning av referensytor.

Vitvaror nytt inslag
För sakvaror som fönster och dörrar etc. har man anpassat AMA-texterna till de nya europeiska standarder som ersatt de tidigare svenska standarderna.
– Detta innebär att det finns färre detaljkrav, vilket i sin tur gör det ännu viktigare att använda AMA-texterna vid föreskivningen, menar Bo Samuelsson.
I inredningskapitlet samlas nu allt om inredningar, storkök och vitvaror. Tidigare fanns till exempel vitvarorna enbart i AMA VVS och AMA El. En del av texterna kommer fortsättningsvis att finnas parallellt i AMA Hus, AMA VVS och AMA El. Det är en lösning som möter användarnas behov.
Bland övriga nyheter i AMA Hus 08 och RA Hus 08 märks bland annat:
• *En helt ny del om utsättning och inmätning på grund av teknikutvecklingen
• *Nya rådstexter om hur man tolkar toleranskrav
• *Nya texter inom element om produkter av massivträ
• *Många nyheter har tillkommit gällande beläggningar och beklädnader inomhus. Inte minst gällande nya material och ny teknik vad gäller kakel, klinker och golv av massivträ, samt nya krav på tätskikt i våtrum.
• *Avsnittet om fästdon har utökats och utvecklats. Här finns nu mer om bland annat val av fästdon och mer om korrosivitet.

Kontaktuppgifter:
För ytterligare information, se vår hemsida http://www.byggtjanst.se/ eller kontakta Jörgen Hallström, informationsansvarig, tfn 08-457 10 00, mobil 070-644 69 03, e-post: jorgen.hallstrom@byggtjanst.se

AMA HUS 08 samt RA HUS 08 rekvireras från AB Svensk Byggtjänst, Kundservice, 113 87 Stockholm. Tfn 08-457 10 00. Internetbokhandel: www.byggtjanst.se
ISBN 9789173333108 samt 9789173333092.

Högupplöst omslagsbild hittar du på vår hemsida, www.byggtjanst.se, välj Pressrum och sedan Bildbank.