Nytt strategiskt samarbetsavtal stärker utvecklingen av Aff

Report this content

Aff (Avtal För Fastighetsförvaltning) är fastighetsbranschens egen avtalsstruktur. Den tydliggör och säkerställer avtalsvillkoren inom fastighetsdrift och stödtjänster. Utvecklingsarbetet med Aff kommer nu att stärkas och effektiviseras tack vare ett nytt strategiskt samarbetsavtal.

Det är organisationen AFF – Forum för förvaltning och service, som står bakom Aff, och Svensk Byggtjänst som har förlängt och fördjupat sitt samarbete. Det nya avtalet innebär främst att ansvarsfördelningen mellan de båda parterna förtydligas, så att utvecklingsarbetet kan bedrivas med ännu större intensitet.
– Det känns mycket positivt att vi nu förnyat och förtydligat vårt samarbete i ett nytt och långsiktigt avtal, säger Erik Hellqvist, vd på Svensk Byggtjänst.
Lennart Andersson, ordförande i AFF – Forum för förvaltning och service instämmer:
– Det nya samarbetsavtalet betyder att vi effektivt kan utveckla både Aff-dokumentens innehåll och hur produkten förmedlas och marknadsförs. Ambitionen är att Aff inte bara ska följa den allt snabbare utvecklingen i fastighetsbranschen, utan vara med och leda den, menar Lennart Andersson.
Det viktigaste inslaget i det nya avtalet – förutom att samarbetet förlängs i tiden - är alltså att de båda parternas uppgifter och ansvarsområden förtydligas.
Förnyelse av dokumenten
– Tidigare har AFF – Forum för förvaltning och service inte haft resurserna att helt ta ansvaret för utvecklingen av innehållet i Aff-dokumenten. En del av detta ansvar har då legat på Svensk Byggtjänst, som även haft ansvaret för att förpacka, marknadsföra och sälja Aff, säger Lennart Andersson.
– Men nu återtar vi hela ansvaret för innehållet i dokumenten. Det är vår organisation som representerar Aff:s marknad och det är naturligt att vi ska ta ansvaret för innehållet och förnyelsen av det. Särskilt nu när det händer så mycket inom upphandlings- och avtalsformer vad gäller fastighetsförvaltning och FM.
– Samtidigt känns det mycket bra att säkerställa ett långsiktigt samarbete med en ledande förlagspartner som Svensk Byggtjänst. Företaget är bäst lämpat att utveckla distributionsformer av Aff – inte minst i den digitala världen – och skapa en bra information, marknadsföring och försäljning till våra målgrupper, menar Lennart Andersson.
Förnyad webbtjänst
Erik Hellqvist menar att Aff fyller en mycket viktig roll inom fastighetsbranschen sedan 90-talet och att nyttan kan bli ännu större genom ökat fokus på utvecklingsarbetet.
– Att AFF – Forum för förvaltning och service med all sin kunskap nu fokuserar fullt ut på utvecklingen av dokumenten är helt rätt. Från Svensk Byggtjänst sida kommer vi nu – i vår tydliga förlagsroll – att främst intensifiera satsningen på att ta fram bättre och mer dynamiska applikationer i Aff webbtjänst. Vi kommer även att utöka arbetet vad gäller marknadsföring och försäljning, säger Erik Hellqvist.
Både AFF – Forum för förvaltning och service och Svensk Byggtjänst kommer inom kort att lägga fram konkreta utvecklingsplaner för sina respektive åtaganden vad gäller Aff framåt i tiden.

För ytterligare information kontakta Erik Hellqvist, vd Svensk Byggtjänst, tfn 08-457 10 01, e-post erik.hellqvist@byggtjanst.se eller Lennart Andersson, ordförande i AFF – Forum för förvaltning och service, tfn 08-556 706 20 , e-post lennart.andersson@fasticon.se
Mer information om Aff finns även på www.byggtjanst.se och www.aff.nu
Högupplöst bild hittar du på vår hemsida, www.byggtjanst.se, välj Pressrum och sedan Bildbank.