2011 års cykeltrend: Den hälsosmarta cyklisten!

Sverige är på väg att bli en cykelnation. Det satsas alltmer på cykling i städerna och vardagscyklandet till jobbet har ökat kraftigt. Tillsammans med den rådande träningstrenden i landet har det banat väg för årets cykeltrend:
– Cykeln ses nu som ett smart träningsredskap, den trenden är tydlig, säger Klas Elm, ordförande i branschorganisationen Svensk Cykling som gjort sin årliga trendspaningsenkät bland medlemmarna.

I Malmö tar i dag 40 procent av invånarna cykeln till arbetet eller skolan. Och i Stockholm cyklar 150 000 cyklister – varje dag. Samtidigt börjar allt fler kommuner inse cykelns samhällsnyttiga sidor. Västerås har till exempel satt upp som mål att bli Sveriges bästa cykelstad 2014.

Allra hetast på cykelfronten i år är att svensken upptäckt cykeln som ett träningsredskap. Detta enligt branschorganisationen Svensk Cykling, som varje år gör en enkät bland ett stort urval av sina medlemmar om årets cykeltrender.

– Vi har blivit ett land fyllt av hälsosmarta cyklister, säger Klas Elm, ordförande i branschorganisationen Svensk Cykling, och det är ingen tillfällighet:

– Att cykla har för många blivit ett enkelt, naturligt och tidssparande sätt att få motion och träning. Man bakar in träningen i sin resväg till jobbet och slipper på så vis spendera tid inne på gymmet.

Inte bara vardagsmotion
Men det är inte bara cykling som smart vardagsmotion som är på tapeten just nu. Mer avancerad träning på två hjul är också på stark frammarsch. Ett konkret exempel på detta är klassikern Vätternrundan som nått maxgränsen för antalet deltagare, 22 500 anmälda – hela åtta månader innan loppet går av stapeln i sommar. Det relativt nya mountainbikeloppet Cykelvasan är ett annat cykellopp som i år är fulltecknat med sina 6 000 deltagare.

– Trots att vi utökade antalet platser i år blev vi fulltecknade rekordsnabbt. För några år sedan fanns det platser kvar fyra månader innan loppet. Det är uppenbart att fler än någonsin motionerar seriöst på cykel, säger Eva-Lena Frick, VD på Vätternrundan.

Samstämmigheten i branschen är stor:

– Succén med Cykelvasan har gjort att mountainbiken fått ett rejält uppsving. Det märks att det blivit populärt att träna på cykeln, säger Berit Gibbs, VD för branschorganisationen Cykel Motor o Sportfackhandlarna.

Team Sportia, en av landets största cykelförsäljare, satsar stort på cykeln som ett träningsredskap i år:

– Det finns helt klart ett ökat intresse kring detta. Vi ser att mountainbike och racer i träningssegmentet kommer få sitt stora genomslag i år. Såväl Vätternrundan som Cykelvasan växer så det knakar i folks medvetanden, säger Kenneth Forsman, produktchef på Team Sportia.

För två år sedan konstaterade Svensk Cykling att cykelpendling fått sitt genombrott i Sverige. Och förra året slog man fast att ett allt mer cyklande land skapat kunnigare och mer medvetna cyklister. Årets trend är enligt Klas Elm en logisk fortsättning på den utvecklingen:

– Ju mer medveten du blir som cyklist, desto mer värdesätter du cykelns hälsosmarta sidor. Men det är först i år som man kan prata om en riktig trend. Många tycks nu tänka: Varför ska jag sitta på en motionscykel inne på ett fullsatt gym när jag kan få samma träning på väg hem från jobbet?

Samhällsnyttig effekt

Experter anser att god hälsa hos befolkningen blivit allt viktigare eftersom kostnaderna för sjukvården är enorma – och i längden ohållbara. Ju hälsosammare befolkning, desto bättre för samhället i stort. Därför är årets hälsosmarta cykeltrend positiv för fler än enskilda invidiver.

– Det har gjorts flera hälsostudier om vilken effekt dagligt cyklande har. I Danmark undersökte man 30 000 vardagscyklister under 15 års tid. Resultatet visar att cyklingen ledde till 40 procent mindre risk för dödlighet. Samhället skulle tjäna mycket på om fler började cykla, säger Peter Schantz, professor i idrottsvetenskap, verksam vid Mittuniversitetet och Gymnastik- och idrottshögskolan samt rådgivare åt WHO.

Årets trend!
Den hälsosmarta cyklisten. Allt fler svenskar upptäcker hur enkelt och smart man kan använda cykeln till såväl smidig vardagsmotion som mer utmanande träning. Cykellopp som Vätternrundan och Cykelvasan slår rekord i antal deltagare i år.

Årets cykelfärger!
Basfärger som svart, vitt och grönt. Guld är en färg som ses på allt fler cyklar. Färgade komponenter kommer ännu mer i år.

Årets modeller!
Landsvägsracer, klassisk modell med retroutseende, hybrid, trekking.

Årets bubblare!
Mountainbike. Många pratar Cykelvasan.

Fakta | Svensk Cykling

Svensk Cykling är en branschorganisation med syfte att få fler svenskar att cykla oftare. Vi tror att ökad cykling är vad Sverige behöver. Den som cyklar regelbundet får bättre hälsa och bättre ekonomi – samtidigt som man med varje tramptag bidrar till en bättre miljö. Svensk Cykling har idag följande företag och organisationer som medlemmar:

Svenska cykelfabrikant och Grossistföreningen (FoG), Cykel Motor och Sportfackhandlarna, Team Sportia, Sportson, Intersport, samt alla Sveriges cykelfackhandlare med som säljer cyklar av något av FoG–företagen: Cycleurope, Duells, Jaguarverken, Monark Exercise, Scott, Merida Sverige, Shimano, Skeppshultcykeln, Trek Sverige, Unicykel och Vartex.

För mer information, kontakta:
Klas Elm, ordförande Svensk Cykling, tel. 0704-58 01 08.