Cykelförsäljningen till konsument har ökat med cirka 30 procent på ett år

Cykelförsäljningen till konsument har ökat med cirka 30 procent under cykelåret 2019/2020 jämfört med 2018/2019. Det visar ny statistik från Cykelbranschen.
– Cykeln har blivit lösningen för många svenskar som vill få ihop vardagen under coronapandemin utan att trängas i kollektivtrafiken. Jag har aldrig tidigare sett en sådan här stor ökning av antalet sålda cyklar under ett år, säger Klas Elm, vd för Svensk Cykling.

Under våren och sommaren har det kommit många rapporter om cykelhandlare som sålt slut på sina lager, om kunder som har köpt de cyklar som har funnits att få tag i och om cykeltillverkare som inte har hunnit med att tillverka i samma takt som försäljningen har ökat. Nu står det klart att detta inte handlar om enstaka handlare. Försäljningen av cyklar har ökat över hela landet och under hela cykelåret.

Bakom den kraftigt ökande försäljningen ligger, enligt Cykelbranschen, inte bara förändrade resvanor till följd av coronapandemin. Det handlar också om ett ökat intresse för att cykla generellt som har pågått under de senaste åren. Särskilt ökar intresset för att cykla med elcykel och att cykla moutainbike, MTB.

Mellan 2016 och 2019 ökade cyklingen i Sverige under en genomsnittlig dag med över 20 procent. Samtidigt gör varje cyklist fler cykelresor och varje cykelresa blir allt längre. Elcykeln har bidragit till detta och försäljningen av elcyklar fortsätter att öka.
– Det har sålts ungefär lika många elcyklar under cykelåret 2019/20 som under 2017/18 då det var möjligt att söka elcykelpremien. Det handlar om omkring 100 000 nya elcyklar som nu har kommit ut på cykelbanorna, säger Joakim Stenberg, vd i Cykelbranschen.

En som har köpt en ny cykel nyligen är Malin Augustsson, trädgårdsmästare och designer med eget företag i Göteborg. I juli i år köpte hon en trehjulig el-lastcykel som hon använder i tjänsten för att ta sig fram i stan med verktyg och plantor.
– Eftersom jag har protes på högerbenet och bara kan trampa med ett ben har det varit svårt att cykla. Tack vare el-stödet på min lastcykel kan jag nu cykla utan problem, även med tung packning och i uppförsbackar, säger Malin Augustsson.

Det var coronapandemin som fick henne att slå till.
– Det kändes inte längre hållbart att resa kommunalt eller med taxi, säger Malin Augustsson.

Lars Haglund är vd för cykelaffärskedjan Sportson med 25 butiker i hela landet.
– Störst ökning av cykelförsäljningen har skett i storstäderna. Störst är ökningen i vår butik i Kålltorp i Göteborg som ökat sin försäljning med 82 procent. Under hösten kommer vi att fylla på lagren i våra butiker igen, säger han.

Under våren och sommaren har intresset för terrängcykling ökat vilket flera cykelanläggningar har rapporterat om. Detta har märkts hos cykelhandlarna.
– Vi har haft brist på MTB-cyklar i våra butiker under sommaren. Nu börjar vi få in MTB-cyklarna av 2021 årsmodell i våra butiker, säger Anders Sundqvist, vd för Tvåhjulsmästarna med 52 anslutna butiker runt om i landet.

Om Cykelbranschen
Cykelbranschen samlar svenska återförsäljare och tillverkare av cyklar samt cykelverkstäder. Organisationens ambition är att det ska finnas cyklar till försäljning som passar var och en av oss, att cyklister ska vara trygga med att lämna sin cykel till kunniga fackmän för service och att förbättra förutsättningarna för att cykla i Sverige.

Om statistiken
Cykelåret 2019/20 sträcker sig från 1 september 2019 till 31 augusti 2020. I den årliga marknadsuppskattning som Cykelbranschen gör och som bygger på försäljning från leverantör till återförsäljare såldes drygt 545 000 cyklar under cykelåret. Det är en ökning från förra cykelåret då det såldes 521 000 cyklar. Den 30 procentiga ökningen i återförsäljarledet baseras på en enkät bland landets största återförsäljare.

Kontaktuppgifter:
Klas Elm, vd Svensk Cykling, 070-4580108, klas.elm@branschkansliet.se
Joakim Stenberg, vd Cykelbranschen, 070-8976756, joakim.stenberg@branschkansliet.se
Malin Augustsson, trädgårdsmästare och designer med eget företag i Göteborg, 0709-610279, malin@tradgardssalongen.se
Lars Haglund, vd Sportson, 070-8228142, lars.haglund@sportson.se
Anders Sundqvist, vd Tvåhjulsmästarna, 072-0653226, anders@tvahjulsmastarna.com

Svensk Cykling är en paraplyorganisation med syftet att samla Sveriges samtliga cykelorganisationer under samma tak. Tillsammans blir vi en starkare röst för cykling i Sverige. I Svensk Cykling ingår organisationerna Cykelbranschen, Cykelfrämjandet, Svenska Cykelstäder, Svenska Cykelförbundet, Naturskyddsföreningen och Vätternrundan.